Google Display Ads & remarketing
Forudsætningen for at kunne bruge remarketing i Googles Display Ads er, at du får oprettet lister i Google Analytics eller Google Ads igennem Google remarketing tag. Og det er bare med at komme igang. Laver du dine remarketing-lister i god tid vil de nemlig være propfyldt med relevante personer, inden sæsonsalget peaker – hvilket kan give dig et stort forspring.
Men hvilke og hvor mange remarketinglister, skal du så oprette? Så mange som overhovedet muligt.
En god tommelfingerregel er at oprette generelle lister baseret på tid siden sidste besøg og handlinger på websitet:
- Alle besøgende (7 dage)
- Alle besøgende (14 dage)
- Alle besøgende (30 dage)
- Alle besøgende (60 dage)
- Alle besøgende (180 dage)
- Alle besøgende (365 dage)
- Lagt i kurv (7 dage)
- Set produkter (7 dage)
Denne tilgang giver dig mulighed for at udskifte budskaberne på bannerne betinget af, hvor lang tid siden en given person har besøgt dit website, og hvilken handling de har foretaget sig. En person, der har besøgt din webshop for 2 dage siden, er højst sandsynligt mere købsparat og bør derfor få mere salgsorienterede budskaber.
Facebook Ads & remarketing
På Facebook kræver det, der hedder en Facebook pixel. Facebooks pixel er et script (et stykke kode), du placerer på din hjemmeside, og som giver Facebook adgang til den data, der kommer fra din hjemmeside – og gør det muligt at lave retargeting.
Da de fleste personer altid er logget ind på Facebook, er det ligegyldigt om personen besøger din hjemmeside på baggrund af Facebook eller ej – Facebook, hvem de er.
Men nu skal det heller ikke bliver for langt. Mikkel fra Become har holdt et webinar om retargeting, som du kan se her.
Forstå marketingtragten
Marketingtragten er en god måde at kortlægge kunderejsen på. Det gælder også, når vi snakker annoncering og retargeting.
TOP OF FUNNEL
Du kan bruge annoncering til at skabe øget kendskab og større interesse i dit brand. De forskellige platforme tilbyder unikke muligheder for målretning til nye kunder, da vi kan lave målgrupper baseret på demografi, interesser og adfærd.
Her giver det ofte mening at lave indhold, der viser, hvem du er som brand – så brugerne kan lære dig at kende.
Du kan eksempelvis også oprette lookalike målgrupper, hvor Facebook finder de personer, der minder mest om en af dine eksisterende målgrupper. Det kan eksempelvis være den éne procent, der ligner mest de brugere, der tidligere har besøgt din hjemmeside.
MIDDLE OF FUNNEL
I denne fase af kunderejsen vil vi gerne skabe et behov og øge troværdigheden til vores brand over for de brugere, der allerede kender os. De skal vide, hvorfor vi er relevante. Det er her retargeting kommer ind i billedet.
Retargeting-annoncering gør det muligt at vise dine annoncer til personer, der for nyligt har besøgt din hjemmeside eller eksempelvis interageret med dit indhold. Her kan du altså netop ramme dem, der allerede kender dig – og forhåbentligt er i overvejelsesfasen.
Det er derfor, det kan føles som om, at løbesko forfølger dig overalt på internettet, når du har kigget efter dem én gang. Måske så meget, at du til sidst “bliver nødt til at købe dem”.
Simpelt sat op:
BOTTOM OF FUNNEL
Her i bunden af tragten vil vi gerne have brugerne til at gøre noget. Det kan være de skal købe noget på vores website eller skrive sig op til, at vi må kontakte dem. Igen kommer retargeting på banen.
Annonceringen kan nemlig opsættes helt ned på produktniveau, så du eksempelvis viser annoncer for præcis det produkt, den besøgende har kigget på – eller endnu mere specifikt, har haft tilføjet til kurven.
I forlængelse heraf er det smart at kende til dynamiske annoncer – især hvis du har et bredt udvalg eller en stor mængde produkter.
Med dynamiske annoncer behøver du ikke oprette individuelle annoncer til hver enkelt vare. I stedet kan du oprette et katalog med alle dine produkter og en kampagne, der viser personlige anbefalinger til brugerne. Når en bruger viser interesse for en vare fra dit katalog, så genererer Facebook altså dynamisk en annonce til denne person. Det er smart – og forklaringen på, hvorfor du ser PRÆCIS den løbesko, som du selv kiggede på.
Spændende? Læs vores indlæg om dynamisk remarketing her.
Hvad koster retargeting?
Ikke mere end almindelig annoncering. Faktisk er retargeting oftest en god investering!
Vi tør godt sige, at retargeting er billigt. I hvert fald i forhold til, hvad du får ud af det. Netop fordi du er sikker på at ramme folk, der allerede kender dig. Selvom klikprisen måske er højere end hos push-målgruppen, så er værdien af hvert klik oftest højere.
Samtidigt løfter det alt det andet markedsføring, du laver. Hver gang du får ny trafik til hjemmesiden eller du eksempelvis får nye kunder på dit nyhedsbrev – så udvider du samtidigt din retargeting målgruppe. Så du lettere kan nå ud til de interesserede igen og igen.
Et samarbejde med Become
I Become er vi specialister i markedsføring. Vi hjælper dig med at skræddersy en strategi, der passer til dig og din organisation – og med at føre den ud i livet.
Du bliver tilknyttet en eller flere specialister, der arbejder målrettet efter at opnå dine ønsker og mål. Det er dig, der lægger budgettet – vi får det optimale ud af dine annoncekroner. Det hele foregår med løbende dialog, sparring og rapportering, så du trygt kan følge med i forløbet.
Du er velkommen til at sende os en besked eller ringe til os, hvis du har spørgsmål.