Markedsføring på TikTok
Tid og sted bliver hurtigt glemt, når man bliver viklet ind i TikToks uendelige underholdningsunivers, og lige pludselig har du doom-scrollet i en time. Algoritmen sørger for at vise brugerne videoer med indhold, de viser interesse for og interagerer med.
TikTok tilbyder derved en unik mulighed for at annoncere og ramme din målgruppe, når de allerede er modtagelige overfor indhold. Det vigtigste er blot at sørge for, at dine annoncer blender ind med det eksisterende indhold på TikTok.
Fakta om TikTok-brugeren
Du har nok allerede fordomme om, at den gængse TikTok-bruger er en 14-årig pige, der laver dansevideoer. Hun er der også, men hun har fået mange flere med. I DRs rapport om medieudviklingen i 2023 så vi en bemærkelsesværdig stigning af brugere i alderen 20-46 år. Demografien på TikTok bliver altså bredere. Det er dog fortsat de 15-24 årige, der markant mest er til stede på platformen.
Vi ser en særlig adfærd hos TikTok-brugerne sammenlignet med andre sociale medier. Facebook og Instagram kører for eksempel tit på sidelinjen, mens brugerne er i gang med andre ting samtidig, hvorimod TikTok oftest har brugernes fulde fokus, når de bruger appen. En fordel for dig, der gerne vil have opmærksomhed om et budskab.
3 fordele ved TikTok-annoncering
Her er tre måder, hvorpå TikTok-annoncering kan blive en fordel for dig:
1. Udnyt de omskiftelige trends
Udskiftningen af trends på TikTok nærmer sig lysets hastighed. Men det kan give stor værdi og eksponering for din virksomhed, hvis du rammer ind i en trend. Det handler i høj grad om at være i stand til at identificere aktuelle trends, samt at din annoncering på TikTok blender ind eller relaterer sig til det organiske indhold.
Eftersom du primært har med den yngre målgruppe, de 15-24 årige, at gøre, er det nogle kritiske forbrugere, der hurtigt kan gennemskue betalte annoncer, som du skal forsøge at vække interesse hos.
Har du andet videomateriale fra dine andre sociale medier, såsom reels eller stories, du gerne vil annoncere med på TikTok, er det også muligt.
2. Lad dig inspirere
Fordelen ved at TikTok er baseret på trends er, at man ikke nødvendigvis behøver at lave noget banebrydende indhold hver dag for at få visninger. Der er meget inspiration at snuppe fra andre profiler på TikTok. Dog skal du have i tankerne, at brugerne er på platformen for underholdning og godt indhold.
Du skal altså ikke lægge kreativiteten på hylden og læne dig alt for godt tilbage, da risikoen for at blive væk i mængden er stor. Derudover kan du med fordel gemme salgsbudskabet til slut i annoncen, for at underholde og fange brugeren på annoncen så længe som muligt.
3. Styrk dine kunderelationer – eller opbyg fremtidige
TikTok kan ses som et godt værktøj, du kan bruge øverst i salgstragten til at skabe awareness omkring dit brand eller produkt.
Du kan også bruge TikTok som en mere fremtidig investering. Hvis din målgruppe ikke er købestærke på nuværende tidspunkt, er det en mulighed at bruge platformen til at opbygge dine fremtidige kunderelationer.
Der er også mange virksomheder, der bruger TikTok til en helt tredje ting, nemlig employer branding. Det kan du gøre ved at vise, hvordan det er at arbejde i din virksomhed som medarbejder eller lave noget organisk content med fagligt indhold, som kan vidensdeles på målgruppens niveau.
En anden måde hvorpå du kan styrke dine kunderelationer, eller opbygge nogle nye, er ved at interagere direkte med målgruppen. Det kan skabe stor værdi og øge kundeloyaliteten for et brand, hvis der opbygges et community, hvor der er gensidig kommunikation mellem kunderne og virksomheden.
Muligheder for annoncering på TikTok
TikToks annonceringsplatform minder meget om den, du ser på Facebook. Du betaler for eksponeringer, og kan administrere dine annoncer i Business Center og TikTok Ads Manager.
Når du skal lave en ny kampagne, skal du vælge mellem nogle overordnede målsætninger som for eksempel kendskab, trafik og konvertering. Derefter kan du segmentere grundigt efter mange forskellige variabler såsom adfærd, interesser, demografi, engagement mm. Eftersom du betaler pr. eksponering er det ekstra vigtigt, at være nøjagtig i segmenteringsprocessen.
Din annonce skal være en video på mellem 5 og 60 sekunder og helst i 9:16 format, så den passer til telefonskærmen.
Begrænsninger
Der er dog også nogle begrænsninger på TikTok, man bør være opmærksom på:
- Det er ikke muligt at lave annoncer til personer under 18 år. De helt unge vil altså kun kunne rammes organisk.
- Der kan være begrænsede muligheder for geografisk målretning. Vi har eksempelvis oplevet at Aarhus bliver ændret til Aarhus N, Copenhagen bliver godkendt mens fx Risskov bliver afvist.
Hvad koster annoncer på TikTok?
TikToks annonceringsplatform er auktionsbaseret, og der er derfor ikke tale om en fast pris for annoncering på TikTok. Det varierer blandt andet fra branche til branche, hvad der skal til for at vinde en auktion. Generelt oplever vi at visninger på TikTok dog er billigere end visninger på Facebook, Instagram og LinkedIn.
Som annoncør afgiver du selv bud på, hvor meget du er villig til at betale for at få dine annoncer vist. Dette kan være baseret på forskellige mål, såsom visninger, klik eller konverteringer. Vinderen af auktionen bestemmes ikke kun af den økonomiske størrelse af buddet, men også af relevansen og kvaliteten af annoncen.
Du skal også vælge mellem to forskellige strategier: lowest cost og cost cap. Lowest cost fokuserer på at bruge dit afgivne bud til at få flest mulige resultater, mens cost cap prioriterer at holde omkostningerne under dit bud. Vi anbefaler, at du gør brug af lowest cost, da det vil øge dine chancer for at skabe de bedst mulige resultater, og samtidig sørger for at gøre brug af hele budgettet. Derudover skal du vælge mellem dagsbudget eller livstidsbudget.
Hvordan hjælper Become med TikTok Ads?
Hos Become er vi specialister i sociale medier og annoncering. Alt efter dine behov og ønsker hjælper Become dig med strategilægning og opsætning af annoncer, så du kan nå ud til din målgruppe på TikTok.
Har du lyst til at høre mere om annoncering på TikTok? Kontakt os for en uforpligtende snak.