Velkommen til Become, der er et digitalt markedsføringsbureau, i Frederiksberg, København. I dette indlæg vil du lære mere om søgeordsoptimering, der er en del af søgemaskineoptimering (SEO). Inden vi går dybere ned i søgeordsoptimering, vil vi som SEO bureau forklare hvad SEO betyder.
Hvad betyder SEO?
Search engine optimization eller SEO, betyder at der foretages en optimering af en hjemmeside, webshop eller landingsside. Det gøres med fokus på at de fungerer optimalt i forhold til søgemaskinernes algoritmer. En søgemaskine med en stor markedsandel er til eksempel Google.
Vi har som SEO bureau i København og Aarhus fundet frem til mange faktorer, der udgør denne form for optimering. Ved at optimere dine sider, kan du opnå en højere rangering på eksempelvis Google. Det er muligt at opnå en bedre placering gennem SEO fordi søgemaskinens algoritme vurderer siden relevant på baggrund af disse faktorer for optimering. Disse faktorer kaldes også rangeringsfaktorer eller “ranking factors” på engelsk. Det er ud fra disse faktorer, hvorved det er muligt at øge trafikken til din hjemmeside.
De mest væsentlige SEO-faktorer
- Indholdet i form af tekst, billeder (med img-alt tags), video og lyd
- Autoritet eller Internettets word of mouth (links fra andre hjemmesider)
- Hvordan hjemmesiden er kodet og andre tekniske elementer som påvirker hastigheden og brugeroplevelsen af hjemmesiden
Som digitalt marketing bureau i Frederiksberg, København, hjælper vi virksomheder med ovenstående variable i forhold til SEO. Dermed øger vi vores samarbejdspartneres trafik og salg via søgemaskinerne. Vi står for strategi og eksekvering af SEO-tiltag og er altid klar på en snak omkring mulighederne.
Læs mere om hvorfor SEO er vigtigt her på Become.dk.
Hvad er søgeordsoptimering?
Det er essentielt at anvende de relevante søgeord på din hjemmeside. Det øger din succes på Google i forhold til din online markedsføring, og herunder SEO. I dette afsnit vil du lære mere om, hvad søgeordsoptimering betyder. På den måde kan du tage en velovervejet beslutning om at købe en løsning, hvori dette indgår. Søgeordsoptimeringen handler om at optimere hjemmesidens søgeord, så de spiller godt sammen med søgemaskinen.
Før søgeordsoptimeringen foretages på hjemmesiden, er det altid godt at lave en søgeordsanalyse. Her finder du frem til ord gennem brainstorm og nye ord sammensætninger. Du finder også ud af, hvor meget der søges på de enkelte ord. Det er vigtigt at finde frem til volumen, da det er ud fra søgevolumen, der kan tages en beslutning om, hvor væsentligt det enkelte søgeord er.
Google anvender mange faktorer når en rangering i søgeresultaterne (SERP) bestemmes. Derfor rådgiver Become med den relevante viden om, hvad der skal til for at opnå en god placering i søgemaskinen. Vi vejleder i forhold til on-page søgeordsoptimering og hvad der skal til off-page, herunder linkbuilding. Den samlede analyse af alt, hvad der skal til, hedder en SEO-analyse, hvor flere faktorer på hjemmesiden vurderes.
Søgeordsoptimering omhandler altså mange forskellige tiltag, som tilsammen får din hjemmeside frem på Google. Det er i den forbindelse vigtigt at finde ud af, hvordan din målgruppe søger på Google. På den måde er det muligt at finde frem til, hvad man skal rangere på. Det øger potentialet for flere besøg og nye kunder, hvilket er med til at forbedre din forretningsmæssige situation.
Hvordan skal indholdet skrives i forhold til god søgeordsoptimering?
Det er essentielt til hver en tid at huske at vælge sine ord med omtanke. Det gælder fraser der bruges i tekster, links til hjemmesiden og internt på hjemmesiden. Det er godt med variation, ellers øges risikoen for at blive ramt af Googles pingvin opdatering.
Husk at anvende de relevante synonymer og ord, som gør det nemt for både læserne og Google at finde ud af sammenhængen søgeordet indgår i. Det bidrager til brugervenligheden og forståelsen af teksten.
Google Search Console er et godt værktøj i forbindelse med søgeordsoptimering. Her har du mulighed for at undersøge, hvilke brugere der tilgår din hjemmeside, hvor de tilgår din hjemmeside fra, samt hvad de søger på, når de finder din hjemmeside. Det er også muligt at se dine placeringer på respektive søgeord, samt hvordan du rangerer i forhold til dine konkurrenter. Google Search Console bruges også når god link kvalitet i linkbuilding skal sikres.
Herunder ses en liste med søgeord og søgevolumen for “webshop”:
Ud fra ovenstående kan vi se “chrome webshop” ligger øverst med en volumen på 14.000. Dette søgeord er sandsynligvis ikke relevant, da Chrome er Googles egen internetbrowser. Derfor vil vi fokusere på et af de andre. “Webshop” har en volumen på 6.100 og er betydeligt mere relevant set i forhold til “chrome webshop”.
Det vil give mening at foretage søgeordsoptimering på “webshop” baseret på den volumen søgeordet har. Ordet webshop er meget bredt og kan dække over mange typer af webshops. Derfor er det vigtigt at læne sig op af de ord, som giver mening i forhold til det vi vil bruge vores søgeord til. Hvis webshoppen ligger i Frederiksberg, vil det give mening at skrive webshop Frederiksberg. Det giver dog kun mening, hvis der også er en fysisk butik.
Antallet af ord i teksten har en betydning for, hvor meget vægt Google giver siden for det pågældende søgeord. Google bruger stadig søgeordets tilstedeværelse i webadressen som et praj om, at din side handler om det pågældende emne. Det gør de avancerede af dine besøgende ligeledes, når de gennemgår søgeresultaterne for at finde den side, hvor det giver mest mening at klikke.
Hvornår er SEO relevant?
SEO er relevant for dig, hvis du lever af, eller ønsker at prøve kræfter med online salg. Det kan være i form af varer via en webshop eller forskellige serviceydelser. SEO kan i disse sammenhænge ofte være en af de allervigtigste parametre i både opstartsfasen og fremadrettet.
Det er via de gode søgeordsplaceringer, hvorved du får kunder og skaber salg. Sørg i den forbindelse for gode og relevante beskrivelser i img-alt-tagget på de billeder, som bruges på siden. Med img-alt-tagget, glæder du ikke kun Google, men også blinde mennesker, samt alle dem, der foretager billedsøgninger. Img-alt-tag beskrivelsen, får altså billedet til at ranke for det pågældende søgeord, når folk foretager billedsøgninger på Google, hvilket kan være utroligt givende.
Vi ser som SEO bureau mange virksomheder, der har stort potentiale. Det vil vi gerne hjælpe dem med. Kontakt os i dag og hør mere om mulighederne for at øge trafikken via søgemaskinerne.
Vælg dine billeder med udgangspunkt i søgeordsoptimering. Det vil sige, at du skal bruge relevante billeder, der relaterer sig til dine søgeord. Hvis søgeordet er “webshop”, så sørg for at vælge et billede med noget relevant i forhold til webshoppen.
Det giver stadig søgeordsmæssig værdi at indsætte søgeordet i sidens overskrift – også kendt som en H1. Det sender et stærkt signal til Google om, hvad siden handler om. Det bidrager til en bedre indeksering set ud fra et SEO-mæssigt synspunkt.
Vi rammer som SEO bureau din målgruppe
Det er værd at huske på, at det er almindelige mennesker, der ser din side i søgeresultaterne. Det er for deres skyld, at det er muligt at søge efter ting. Så derfor skal indholdet også være godt og ægte. Med kontinuerlig søgeordsoptimering, søgeordsanalyse, måling og dataopsamling, kan der optimeres og trackes på både de søgeord dine kunder bruger og hvilke søgeord der konverterer bedst.
Det er essentielt at vælge de rigtige søgeord. Become har som SEO bureau de nødvendige kompetencer og værktøjer, som gør denne proces lettere. Derved kan vi hjælpe dig med at finde de søgeord, der passer til din branche, behov, og hvad dine kunder søger på.
Måden vi gør dette på er at vi kommer med en række forslag til at tage udgangspunkt i. Det gør vi ud fra en søgeordsanalyse. Sommetider tager vi også udgangspunkt i dine idéer, og ser hvorvidt vi er enige i søgeordenes potentiale.
Selvom et søgeord kan virke relevant for din hjemmeside, er det ikke nødvendigvis sikkert, at det er relevant. Her kan vi tage webshop eksemplet igen. Indtaster en bruger “webshop” i deres søgning, fremgår det ikke klart af søgningen, hvad brugeren rent faktisk gerne vil finde. Det er essentielt at opdatere dit indhold, så det passer til din niche. Det gør det lettere for Google at levere indhold til brugerne.
Hjemmesidens autoritet og linkbuilding
Hjemmesidens autoritet og linkbuilding hænger sammen, og med det rette indhold, giver det mening at fokusere på. Der er enkelte undtagelser. Herunder Google selv, Apple og andre store firmaer. Deres autoritet på deres domæner er høj af flere årsager. For at finde ud af hvilke sider der skal rangere højest på Google, bruger Googles algoritmer forskellige faktorer til at vurdere, hvor høj en troværdighed din hjemmeside har.
Hvis indholdet på hjemmesiden er skrevet med relevante ord som brugeren søger på, bliver det lettere at opnå god rangering. Når vi som SEO bureau arbejder med SEO og linkbuilding generelt, er det essentielt at søgeordsoptimere teksterne på hjemmesiden. Gode tekniske optimeringer, der følger Googles standarder, er også med til at forbedre den samlede værdi af hjemmesiden som links er en del af.
En af de vigtigste parametre i søgeordsoptimering er linkbuilding. Mange indgående links viser at der er flere som finder din side brugbar. Dette bruger Googles algoritme til at optimere din placering i SERP.
Indgående, udgående links og den interne linkstruktur på hjemmesiden har relevans i forhold til placering i SERP. I Google Analytics, som du bør have tilknyttet din hjemmeside, kan du se, hvilke søgeord, folk har brugt for at finde dig.
Det er godt at kende sin målgruppe og konkurrenter, inden man kaster sig ud i linkbuilding. Derved er det muligt at sikre en fornuftig kampagne fra start. Derudover er det også godt at have en responsiv og struktureret hjemmeside.
Det sikrer en god brugervenlighed for brugerne på mobil som Google vurderer yderst væsentligt. Ydermere vurderer vi som SEO bureau at det er vigtigt er det at følge Googles retningslinjer for webmastere. På den måde er man uden for risiko i forhold til at blive straffet af Google.
I forhold til SEO, handler linkbuilding om at bygge og tiltrække gode og stærke links fra relevante sider i samme branche. Det er essentielt, at du sørger for at optimeringen af din hjemmesides indhold er i orden.
Det gælder både generelt, men også i forbindelse med lokale søgninger. For en virksomhed med beliggenhed på Frederiksberg, vil det være godt at have bynavnet Frederiksberg med i indholdet. Samtidig kan det også være vigtigt at du opdaterer din Google-profil for at skabe yderligere omtale om din virksomhed andre steder på nettet.
Teknisk SEO
Det er godt at optimere og forbedre ens hjemmeside for at skabe den bedste oplevelse for brugerne. Vi vurderer som SEO bureau, at hastighedsoptimering er en stor del af den tekniske søgemaskineoptimering.
Udover hastighedsoptimering findes der en række af forskellige tekniske områder for optimering. Formålet er gerne at forbedre brugeroplevelsen. Derudover er formålet også at gøre det nemmere for søgemaskiner at forstå, hvad en hjemmeside tilbyder af indhold. Det er vigtigt at ens tekniske SEO potentiale er i orden, da det spiller sammen med indhold og autoritet.
Det er kan være godt at anvende tagget rel=”nofollow” på links, som af en eller anden årsag ingenlunde, skal indekseres af Google.
Vi vil ikke gå så meget mere i dybden med teknisk SEO på denne side, da det blot er vigtigt at forstå samspillet mellem de tre hovedkategorier. Altså samspillet mellem indhold, autoritet og tekniske aspekter i forbindelse med SEO.
“Spørg altid dig selv: På hvilke ord vil du gerne findes og hvilke er relevante?” – Søgeordsoptimering kan øge trafikken på din hjemmeside og i sidste ende skabe mere salg gennem en datadrevet tilgang til markedsføringen.
Søgeordsoptimering er en iterativ proces, som giver afkast efter noget tid. Det er derfor essentielt at gøre sig umage med indsatsen, samt at være tålmodig.
Du kan bruge Google Pagespeed i din hastighedsoptimering.
Start samarbejdet med et professionelt SEO bureau
SEO sørger for, at dine sider til enhver tid er opdateret med de rette søgeord. Det sikrer at din side forbliver relevant for Google, hvilket sikrer en god placering i søgemaskinen. Søgeordsoptimering af din hjemmeside er på den måde en rigtig god investering. Med en kombination af SEO og Google Ads, er din markedsføring sikret både på kort og på lang sigt.
Hvis et samarbejde om SEO lyder interessant, så lad os tage et møde omkring mulighederne for at styrke din position i søgeregi.
Tak fordi du læste med. Vi glæder os til at høre fra dig.