Vær til stede der, hvor dine kunder er
For det første skal du finde ud af, på hvilke sociale netværk dine (potentielle) kunder befinder sig. Helt overordnet er det en god idé at være til stede på de største sociale netværk, som Facebook, LinkedIn, Instagram og Twitter, da det skaber forbindelse mellem din virksomhed og dens målgruppe. Ved at oprette en profil på de store, sociale netværkssider giver du i det mindste dine kunder muligheden for at interagere med dig på disse sider.
Men hvad er meningen med at have en profilside på et socialt netværk, hvis man alligevel ikke er aktiv og til stede? Det kræver mange ressourcer at administrere og være aktiv på samtlige sociale netværk, så det kan derfor være en god idé at prioritere de sites, som din målgruppe bruger, og hvor de derfor også indirekte forventer at kunne finde dig.
Vælg derfor de sociale netværk, hvor dine kunder interagerer mest med dine opslag, eller hvor de deler mest indhold. Prioritér disse netværk, og brug dine ressourcer på at være aktiv og skabe indhold til dine kunder på disse sites.
Guide dine følgere til andre platforme
Når du først er online på de sociale medier, er det vigtigt at gøre opmærksom på, at du er online og til stede på disse sociale sites. Det kan du eksempelvis gøre ved at linke til dine sider på de sociale medier i dine nyhedsbreve og på din hjemmeside. Dine abonnenter på eksempelvis nyhedsbreve får således også øjnene op for dit indhold på de sociale medier.
Det er dog mindst lige så relevant at opfordre dine følgere til at dele det indhold, du har skabt til de sociale medier. Hvis dine kunder deler indhold, og modtagerne af indholdet finder det relevant, får de muligvis også lyst til også at følge dig. På den måde kan du udvide dit netværk og skabe mere opmærksomhed om din virksomhed og de produkter eller services, du tilbyder.
Skab og del relevant indhold
Det kan ikke siges nok: Relevant indhold er essentielt, når det gælder online markedsføring, og i særdeleshed når det handler om at være synlig på de sociale medier. Her er det ikke blot nok at vise, at du er til stede samt guide folk til disse sites. Du skal samtidig sikre dig, at dine sider er værd at følge, og det gør du ved kontinuerligt at poste indhold, som dine kunder finder interessant og relevant.
Det er vigtigt, at dine opslag varierer i indhold og emner. Størstedelen af dine opslag skal omhandle faglig eller brugbar viden for dine kunder, mens en lille del også kan være selvpromoverende. Hvis du indimellem poster personlige opslag, viser du også en personlig side bag det professionelle, virksomhedsmæssige ydre.
Derudover er det også vigtigt at være opmærksom på, at visuelt indhold, fx billeder, er mere effektivt end skreven tekst. Det kan du læse mere om i dette blogindlæg.
Kommunikér med dine følgere
En af fordelene ved de sociale medier er, at du som forretningsdrivende kan udvide og pleje dit netværk. Det gør du dog bedst ved at interagere og kommunikere med dine følgere. Vær engagerende ved at stille spørgsmål, svare på kommentarer og deltage i diskussioner. På den måde opbygger du loyalitet, viser din tilstedeværelse og øger din synlighed.
Du kan eksempelvis gøre det til en vane at tjekke omtaler og tags på dit brugernavn, virksomhedsnavn og unikke hashtags. Svar, hvis der er spørgsmål til dig, og vis din taknemmelighed, hvis du eller din virksomhed bliver omtalt positivt.
Hashtags er en af de mest hyppige former for indirekte kommunikation på de sociale medier, og ved at udnytte dem til din fordel kan du styrke din kommunikationsstrategi. Læs mere om fordelen ved brugen af hashtags, og hvordan det kan gavne din virksomhed i praksis i dette blogindlæg.