Dette indlæg er af ældre dato, men vi har gemt det af historiske årsager. Tak fordi du læser med hos Become, som er et digitalt bureau, som laver Google Ads, SEO mm..
I mit sidste indlæg her på bloggen rådede jeg dig til at stille dig selv følgende tre spørgsmål før du overvejede at annoncere for din hjemmeside:
- Ved du hvad du vil opnå med din hjemmeside?
- Virker dine landingssider?
- Sporer du hjemmesidens trafik og mål?
Hvis du kan svare ja til alle tre spørgsmål, så er du klar til at arbejde målrettet med at optimere hjemmesiden til at genere flere salg/leads/tilmeldinger/etc. Vi kalder det med et godt mundret ord konverteringsoptimering. (Hvis du ikke kan svare ja til alle spørgsmålene, så læs evt. dette indlæg eller kontakt os og lad os hjælpe dig.)
Hvilke sider skal optimeres?
Du har altså opsat konverteringsmål for din hjemmeside og du sporer konverteringerne vha. Google Analytics. Dermed ved du også en masse om, hvilke besøgende det er, der konverterer og hvordan de har fundet ind på din hjemmeside.
Desuden ved du præcis hvilke af dine sider de besøgende oftest ser først – dine såkaldte landingssider. Og ikke mindst ved du hvilke af landingssiderne, der konverterer godt og hvilke der skræmmer de besøgende væk med det samme.
Med denne viden kan du nemt konkludere, hvilke der er dine mest besøgte og mest konverterende landingssider – og dermed hvilke der skal optimeres først.
Optimering af landingssider
Der er rigtigt mange elementer på din hjemmeside, der – bevidst eller ubevidst – er med til at påvirke de besøgendes adfærd og beslutning om at gennemføre den handling du gerne vil have dem til. Helt konkret handler konverteringsoptimeringen om, at gøre det så nemt som muligt for den besøgende at blive kunde.
Det gøres bl.a. ved at fjerne alle forstyrrende elementer, samt lade tekster og billeder kommunikere klart, hvad siden handler om og hvad næste skridt er. Nogle vil påstå, at der ikke er grænser for, hvad man kan optimere på, men start evt. med nogle af disse elementer:
- Tekster: formuleringer/opsætning/mængde/calls to action
- Billeder: motiver/placering
- Formularer: placering/antal felter
- Knapper: call to action/farve/placering
- Farver
A/B splittest
Det er ikke altid til at vide præcis hvilke detaljer der afgør om din hjemmeside fungerer eller fejler. Men det kan du heldigvis finde ud af ved hjælp af A/B splittesting!
At splitteste betyder, at du tester flere varianter af noget mod hinanden for at finde ud af, hvilken version, der fungerer bedst.
Du har eksempelvis en kontrolversion (A) af en landingsside med en grøn knap og en testversion (B) med en rød knap. Version (A) vises til ca. halvdelen af de besøgende og version (B) til den anden halvdel. Ved at spore konverteringsprocenten m.m. for hver version, kan du – når der er indsamlet tilstrækkeligt data – konkludere om den ene version klarer sig markant bedre. Derefter kan du så vise den bedst konverterende version til alle de besøgende og dermed få flere kunder – eller sætte en ny splittest op, hvor du eksempelvis tester to forskellige overskrifter.
Det kan lyde kompliceret, men du kan faktisk komme lynhurtigt i gang uden den store tekniske kunnen. Værktøjer som Visual Website Optimizer eller Googles gratis Content Experiments (som tidligere hed Google Website Optimizer og nu er en integreret del af Google Analytics) har gjort det utroligt nemt at sætte tests op og automatisk indsamle resultaterne.
Udover landingssider kan der splittestes på bl.a. nyhedsbreve og AdWords-annoncetekster. Brug din intuition, erfaring, brugertests og best practices til at opstille en hypotese og test den så. Eller lad os stå for det.