Vi mennesker er flokdyr, der underbevidst lader os påvirke af det, vi ser, andre mennesker gøre. Når tilpas mange mennesker siger eller gør noget bestemt, så opstår der konsensus om, at dette er det rette at gøre.
Det er derfor, at man bruger anmeldelser fra Trustpilot i markedsføringen til at nodge folk til at stole på produktet, og den service der udbydes. Social stacking er en effektiv metode til at opbygge “social proof” eller på dansk; Social anerkendelse.
Social stacking går ud på at samle alle dine annonce-kopier til én annonce så alt interaktion sker på samme annonce, og ikke bliver delt ud på flere annonce-kopier.
Læs om vores Facebook Ads løsninger og tøv ikke med at kontakte os. Vi vil besvare dine spørgsmål efter bedste evne og snakken er 100 % uforpligtende.
Vores kampagnespecialist Asbjørn Urban forklarer i denne video, hvorfor det vigtigt at fokusere på Social Stacking.
Det uforløste potentiale i din annoncering
For et par år siden arbejdede jeg på en kampagne for en B2B kunde, hvor vi i den indledende fase testede forskellige målgrupper, og sad med omkring 21 ens annonce-kopier. I løbet af en uge fik alle opslag omkring 4-5 likes og ca. hver anden fik en kommentar. Det er ikke ligefrem imponerende for en potentiel kunde, at se sådan et opslag i sit newsfeed. En udfordring som jeg tror, at mange B2B kunder kan have. Det som vi skulle have gjort var, at social stacke med én annonce-kopi linket til fra alle annoncesæt. Så havde annoncen haft 84-105 likes og 10 kommentarer. Se, det er et stærkt social proof!
Det handler altså om samle alt interaktion til én annonce, så man udnytter den sociale anerkendelse der er i likes og kommentarer. Det vil gøre din annonce mere iøjnefaldende, og på samme måde som en Trustpilot anmeldelse, så vil din annonce overbevise folk om at dit produkt eller service er populært og værd at stole på.
Kontakt dit SoMe-bureau, Become, og hør mere om, hvordan vi hjælper med digitale strategier.
Få mere ud af din Facebook annoncering
Et andet eksempel er et jeg sidder med lige nu. En kunde der har arrangeret en begivenhed og dertil lavet en lækker promotion-video. I den indledende fase prøver vi at skabe bredde, altså at få så stor rækkevidde i antallet af relevante personer som vi ønsker at der skal købe billet. Derfor kører vi med forskellige målretninger såsom Tidligere deltagere, Look-a-like og flere forskellige interesser og adfærd fordelt over flere annoncesæt.
Målet for denne indledende kampagne er, at skabe kendskab om hvor og hvornår arrangementet finder sted. Derfor er annonceteksten forholdsvis enkel med tid og sted,- og et enkelt Why. Det er et oplagt tidspunkt, hvor vi kan bruge social stacking og skabe social proof eller konsensus om at dette event er populært, og noget man ikke må gå glip af. Det gør det meget stærkere når vi i næste fase retargeter folk med andre mere specifikke budskaber der passer til den enkelte målgruppe. Lige nu har opslaget fået 102 delinger, 798 kommentarer og 375 reaktioner. Annoncen står langt stærkere end hvis det var delt ud på en masse forskellige annoncesæt!
Du skal ikke nøjes med at stå med en fugl i hånden når der er 10 andre på taget – Placer dig i stedet så du har alle 11 fugle i samme hånd.
Social stacking vil forbedre din CTR
Du vil opleve, at din Click-Through-Rate vil stige og det skyldes den førnævnte flokdyr-mentalitet. Vi følger efter hinanden som ved hvilken anden trend. Hvad kan vi lære af det? Når andre mennesker før os reagerer positivt på noget, så bliver vi nysgerrige og vi er mere tilbøjelige til at tage det seriøst – dvs. i sidste ende klikker vi på linket. Du kan split teste dig frem, hvis du er i tvivl om effekten.
Hvordan man social stacker i business manager
Marker din annonce og tryk “Forhåndsvis” og derefter “Se facebook-opslag med kommentarer”. Nu kommer du ind på Facebook hvor du kan se din annonce. I din url står der to tal opdelt af /posts/. Det sidste tal er det id den annonce har fået. Copy-past annonce-id’et.
Gå over i dit andet annoncesæt og i din annonce-redigerings-mode vil du i boksen med “Opret annonce” se, at der ved siden af står “Brug eksisterende opslag”. Klik på det og klik på “Indtast annonce-id” og kopier det tidligere annonce id ind. Nu har du linket dit Annoncesæt B til Annoncesæt A’s annonce.
Hvis du får brug for at redigere i annoncen skal du ind i det annoncesæt, hvor den originale annonce ligger. Redigerer du i det, så redigeres annoncen i alle annoncesæt som er linket til den. For overskuelighedens skyld kan du tilføje et “O” for “Original” eller på anden vis integrere det i navnet, for det annoncesæt hvori annoncen ligger. Hvis du har behov for hjælp med Facebook annoncering, så kontakt dit Facebook Bureau, Beruf. Vi glæder os til at hjælpe dig med din annoncering på strategisk og eksekverende niveau.
Få dine mest loyale følgeres reaktioner først
Hvis du har en aktiv organisk facebook-profil og har været dygtig til at skabe hype og loyalitet fra dine følgere, så er det et smart trick at starte med at vise din annonce til dem. Forestil dig at du er et tøjbrand der offentliggøre den næste collection. Dine følgere er formentlig dem der bliver umiddelbart mest begejstret for din offentliggørelse, og derfor vil være mest gavmilde med likes og kommentarer. Brug opslags-id’et for dit organiske opslag til at linke til fra dit annoncesæt.
En ekstra fordel ved at bruge et organisk opslag som annonce er, at den social stacking du får bliver samlet på det opslag som ligger på din side. Fastgør opslaget øverst til dine side, så nye besøgende ikke kan undgå at blive imponeret og draget af opslaget.
Gør det lettere for folk at se dine fremtidige opslag ved at invitere dem til at synes godt om din side
Måske du allerede kender dette lille trick, men du klikker på opslaget hvor der står antallet af likes. Det åbner en liste over alle dem der har reageret. Dem kan du invitere til at synes godt om din side. Dette kan du også gøre med annoncer, men det er bare mere tidskrævende når man har mange annonce-kopier i mange annoncesæt. Nu er det hele samlet på ét opslag, hvilket gør det lettere og mindre tidskrævende fordi du slipper for at åbne hver eneste annonce.
Hvilke begrænsninger er der ved social stacking?
Undgå at redigere annoncens indhold!!! – hvis du redigerer i indholdet af den originale annonce, nulstilles alle dens Synes godt om og kommentarer. Den gemmes under et nyt ID-nummer hvilket betyder, at du skal rette i alle de annoncesæt som social stackes.
Alle annoncer er identiske – Det vil sige at du kan ikke social stacke på tværs af forskellige opslag/annoncer. Tekst og content bliver ens. Det vil sige, at du går på kompromis med at tale specifikt til én målgruppe, hvilket er en slags “forbrydelse” i annoncering. Jo mere specifikt du taler til din målgruppe, jo mere relevant vil de opleve det. Det er derfor ikke altid at social stacking er det mest hensigtsmæssige.
Du stacker ikke kun positive reaktioner men også negative – hvis en af dine målgrupper reagerer negativt og er dominerende går det ud over det samlede social proof. Det eneste du kan gøre er, at slukke det annoncesæt som indeholder den målgruppe du tror der giver de dårlige reaktioner.
Det blander din data på tværs af dine funnels – Det bliver mere kompliceret at retarge. F.eks. gør jeg ofte det, at jeg uploader den samme video med forskellige navngivningerne for mere præcist, at kunne retarget seerne af en af videoudgaverne i et bestemt annoncesæt. Med mindre du på en anden måde kan udelukke eller udspecificere din målgruppen, så vil din data være blandet på tværs af dine annoncesæt. Det bedste du kan gøre er, at bruge dine custom audiences til at inkludere eller ekskludere i dine kommende retarget annoncer.
Opsummering
I stedet for at dublere annoncer, så link i stedet til den originale annonce-kopi. Sådan samler du alle reaktionerne og alt interaktion sker på samme annonce. At have mange gode kommentarer og likes giver dig højere CTR og skaber tillid til dit annoncebudskab. Det kaldes social stacking, fordi man “stacker” det social proof der er ved at få likes og kommentarer på Facebook.
Jeg håber, at dette blogpost kan være med til at give dig bedre resultater i din Facebook annoncering. Jeg har selv brugt det de seneste år og det har gjort en stor forskel for mig. Det er en fast ting jeg altid overvejer når jeg eksekverer et funnel-forløb for mine kunder.
Vi er specialister i Facebook Ads!
Som du kan høre er vi meget dedikerede indenfor vores fag og elsker at dele ud af vores viden. Ønsker du at annoncere på Facebook, men har din tvivl omkring hvordan du skal komme i gang? Så tøv ikke med at kontakte os. Vi vil besvare dine spørgsmål efter bedste evne og snakken er 100 % uforpligtende.
Du kan kontakte os her. Tak fordi du læste med!