Bliv klogere på online markedsføring
Hos Become hjælper vi virksomheder med online markedsføring og digital tilstedeværelse. Vores ydelser dækker alt fra søgemaskineoptimering (SEO) og tracking til Google Ads og Paid Social (LinkedIn Ads, Facebook Ads, Pinterest Ads m.m.).
I dette blogindlæg kan du blive klogere på online markedsføring.
Introduktion til marketing på nettet
I en tid hvor digitaliseringen spiller en større rolle end nogensinde før, er det i høj grad online markedsføring, vi alle bliver eksponeret for i stigende takt. Online markedsføring er en uundværlig del af enhver virksomhedsstrategi, da forbrugere bruger internettet mere og mere.
Det er nærmest umuligt at kigge på sin computer eller mobil uden at blive opmærksom på de mange produkter og tilbud, som markedet indeholder. Derudover har mængden af online markedsføringskanaler aldrig været større, hvilket kan virke uoverskueligt for mange.
Dette blogindlæg vil give dig en introduktion til online markedsføring og forklare, hvordan det kan hjælpe din virksomhed med at nå sine mål. Så læs med og bliv klogere på online markedsføring og dets mange facetter.
Hvad er online markedsføring?
Online markedsføring er en form for reklame, der adskiller sig fra den klassiske offline markedsføring ved – hold nu fast – at være online eller digital tilgængelig. I den klassiske online markedsføring samler vi strategier, kanaler og teknikker, der bruges til at fremme produkter og tjenester på internettet. Dette inkluderer aktiviteter f.eks. SEO, sociale medier og Google Ads.
De forskellige marketingkanaler har det fælles formål at nå ud til specifikke målgrupper og hjælpe virksomheder ned at opnå deres ønskede engagement og konverteringer. En af de almene fordele ved online markedsføring er, at man kan måle og justere sine strategier i realtid. Det betyder altså, at virksomheden kan se, hvad der fungerer og hvad der ikke gør – og derefter optimere og regulere indsatsen for at indfri målsætningerne.
En anden gennemgående fordel ved online markedsføring er, at det ikke er lige så omkostningstungt som traditionel offline markedsføring. Virksomheder kan ofte med et mindre markedsføringsbudget nå ud til en større og bredere målgruppe på nettet.
Organisk eller betalt?
Når man snakker online markedsføring, er der to begreber man skal være bekendt med inden man går i gang; Organisk- og betalt online markedsføring.
To former for markedsføring, der differentierer sig fra hinanden på flere forskellige punkter.
Organisk markedsføring
Organisk online markedsføring vil sige, at man bruger tid og ressourcer på at lave noget content, som i bund og grund er “gratis”. Det kunne eksempelvis være, hvis du lægger opslag op på de sociale medier. Her betaler du ikke for et bestemt antal klik eller visninger, men du “betaler” kun med den tid og de ressourcer, du bruger på at lave indholdet.
Organisk markedsføring er derfor i de fleste tilfælde en billigere løsning, men man kan dog ikke være sikker på, at rækkevidden på markedsføringen bliver høj nok til at skabe resultater.
Betalt markedsføring
Betalt markedsføring er det modsatte af organisk markedsføring, fordi man betaler for, at ens indhold når ud til brugere. I mange tilfælde foregår betalt markedsføring med en bestemt pris for visninger eller pris pr. klik, hvilket betyder, at du betaler en pris efter, hvor mange der viser interesse for eller interagere med din annoncering.
Fordelene ved betalt annoncering er, at man kan målrette det mere end med den organiske markedsføring. Man kan nå ud til mennesker, der måske ikke ville have set dig og din virksomhed, hvis ikke det var for den betalte annoncering. Bagsiden ved betalt markedsføring er, at det ikke er nok “bare” at betale for annonceringen. Det kræver stadig en grundig forberedelse af sit indhold og sin kampagne. Indholdet skal stadig vække interesse og engagere forbrugeren.
Hvordan kan du koble organisk og betalt markedsføring i din strategi
Som tidligere nævnt er der en række fordele og ulemper forbundet med organisk og betalt markedsføring. Spørgsmålet er så, hvilken du skal implementere i din strategi?
En gennemgående faktor i den organiske måde at markedsføre sig, er den lave rækkevidde. Vil det sige at løsningen til problemerne er udelukkende brug af betalt markedsføring?
Nej, når det kommer til organisk og betalt markedsføring så er det ikke enten/eller. Helt optimalt vil du kunne bruge begge strategier i din markedsføring. Den organiske markedsføring er billig, mens den betalte markedsføring sikrer, at du opnår større rækkevidde og når ud til de rigtige mennesker.
Hvis man skal sige det lidt firkantet, så kan du bruge din organiske markedsføring til at optimere din rangering på forskellige søgemaskiner, samt pleje dine eksisterende kunder på sociale kanaler – mens du med den betalte markedsføring kan tiltrække nye kunder og øge din rækkevidde.
Fordele ved online markedsføring
Online markedsføring spiller en stor rolle i virksomheders strategi. Det skyldes, de mange fordele, der følger med:
- Nå en større målgruppe: Med online markedsføring kan du hurtigere og mere effektivt nå en større gruppe mennesker end med de traditionelle former for markedsføring.
- Målret markedsføringen: Det er nemt at målrette markedsføring online til specifikke målgrupper baseret på forskellige ting, som alder, geografisk placering, interesser, online adfærd osv.
- Hurtigere resultater: Med online markedsføring kan du hurtigt se, om din indsats giver de ønskede resultater eller ej.
- Lavere omkostninger: Online markedsføring er i mange tilfælde billigere end de traditionelle markedsføringsmetoder som f.eks. annoncer på TV, i aviser eller på busser.
Sådan får du succes med online markedsføring
Først og fremmest må du opsætte nogle mål, som du kan bruge til at vurdere, hvornår din markedsføring er succesfuld. Derefter er opskriften forskellig fra gang til gang. Her har jeg forsøgt at komme med 5 bud på, hvordan virksomheder kan få succes med deres online markedsføring:
- Vælg de rigtige platforme: Vælg de digitale platforme, der passer bedst til din målgruppe og dit formål.
- Målret din markedsføring: Sørg for at din markedsføring er målrettet mod de rigtige mennesker ved at bruge data om demografi, interesser og online adfærd.
- Skab indhold der vækker interesse: Dit indhold i din online markedsføring skal være relevant for din målgruppe. Det skal gerne engagere, informere og underholde din målgruppe. Brug en blanding af billeder, videoer og tekst.
- Optimering af din hjemmeside: Sørg for at din hjemmeside er optimeret til søgemaskiner, så det er nemmere for dine kunder at finde det, de leder efter.
- Følg op på dine resultater: Det er vigtigt at overvåge sine resultater og justere sin strategi efter behov for at sikre mest muligt udbytte af sin online markedsføring.
Online marketing bureau: Få rådgivning og hjælp til strategi og eksekvering
Har du ikke tid eller ressourcer til at klare den online markedsføring, så er det muligt at købe hjælp til det hos et bureau. Et online markedsføring bureau hjælper andre virksomheder med at varetage dele af eller hele deres markedsføring. Det er ikke alle bureauer, der arbejder og udfører opgaver på samme måde. Nogle steder kan man eksempelvis købe forskellige marketing-”pakker” med ydelser i. Sådan gør vi ikke hos Become.
Hos vores online marketing bureau i København og Århus, skræddersyer vi vores løsninger til den enkelte kunde. Vi sætter os ind i forretning, mål og visioner for at skabe de bedste resultater. Derudover får man som kunde hos Become direkte kontakt til marketingspecialisterne – ingen unødvendige projektledere som mellemled. Og så er vi flinke at arbejde sammen med 😉
Online markedsføring uddannelse, kursus og workshops
Become tilbyder skræddersyede kurser, workshops og webinarer om de forskellige discipliner inden for markedsføring. Når vi deler ud af vores viden, bliver vi nemlig også selv dygtigere specialister.
Se vores webinarer her.
Priser: Hvad koster online markedsføring?
Online markedsføring varierer i prisniveau alt afhængig af ambitionsniveau og behov. Derfor er det et spørgsmål, der er svært at komme med et konkret svar på. Men man kan spørge sig selv, hvad det koster at lade være? Online markedsføring skal ikke være en udgift, men en investering.
Der er flere forskellige faktorer, der påvirker prisen på lige netop din markedsføring. Prisen vil i de fleste tilfælde afspejle sig meget i, hvor mange mennesker du ønsker, skal se dine annoncer. I nogle tilfælde vil man opleve, at den udførte online markedsføring vil blive faktureret ud fra hvor mange klik (CPC) eller hvor mange visninger (CPV) annoncerne får.
Hvor højt skal et marketingbudget ligge?
Der findes ikke en facitliste på, hvor mange penge en virksomhed skal bruge på online markedsføring, men efter erfaring mener mange, at man skal bruge mellem 7-10% af virksomhedens omsætning for at opleve afkast. Det ses dog ofte, at virksomheder bruger for få penge i de gode perioder, og derfor ikke har råd, når det går mindre godt.
Hvis det er første gang, du vil bruge penge på online markedsføring, er det vigtigt ikke at bruge for mange penge for hurtigt. Markedsføring er ikke en hurtig quickfix- løsning. Man skal lægge en plan, væbne sig med tålmodighed og vente på resultaterne, så man kan optimere og investere mere i de rette valg.
Effektmålingen af din online markedsføring kan måles umiddelbart efter de er sat i værk, men det anbefales ofte, at man skal vente minimum 3 måneder for at vurdere effekten ordentligt.
Lokal online markedsføring: Få hjælp til de discipliner
Er det vigtigt for dig, at din målgruppe befinder sig i dit lokalområde eller at de besøger dig fysisk? Så er lokal markedsføring interessant for dig.
Google Business Profile
For lokale virksomheder er det en god ide at oprette en Google Business Profile. Med en Google Business Profile kan man styre, hvordan ens virksomhed dukker op på tværs af Googles produkter. Du vil kunne styre, hvordan det ser ud, når din virksomhed kommer frem på Google Maps eller i bare den generelle Google søgning.
Geografisk målretning på Google Ads
Geografisk målretning på Google Ads giver dig muligheden for selv at vælge bestemte steder, du vil have din annonce vist. Omvendt er det også muligt at vælge geografiske lokationer, der skal ekskluderes i annonceringen.
Med den geografiske målretning kan du nå de rette mulige kunder til din forretning og i sidste ende forhåbentligt øge omsætningen. Eksempelvis giver det ikke mening for en lille frisør i Nordjylland at annoncere i København.
Geografisk målretning på Paid Social
Ligesom den geografiske målretning på Google Ads, kan man også målrette annonceringen på de sociale kanaler geografisk. Det gælder både Facebook, Instagram, LinkedIn m.m. Den geografiske målretning gør det også her nemmere for virksomheder at ramme netop de personer, der er mulige kunder for virksomheden.
Konklusion
Online markedsføring er i nutidens digitale verdenen en effektiv og væsentlig del af enhver virksomheds marketingstrategi. Med digital marketing kan man opnå fordele som specifik målretning, hurtige resultater, større rækkevidde og synlighed. Resultater kan løbende måles og indsatsen justeres, så den bliver endnu mere effektiv. I sidste ende kan det skabe en større forretning og en øget omsætning.
Læs mere om, hvordan vi hjælper med online markedsføring:
Skrevet af Mads Westergaard Mortensen.