Når en besøgende på din hjemmeside udfører en specifik handling, som du har forudbestemt, så snakker vi i fagsprog om en konvertering. Typisk vil det være, at en besøgende laver et køb på din webshop eller eksempelvis tilmelder sig dit nyhedsbrev på din hjemmeside.
Hvad er konverteringsoptimering?
Konverteringsoptimering eller CRO (Conversion Rate Optimization) er, når du arbejder målrettet på at få flere besøgende til at udføre en bestemt konvertering.
Gennem webanalyse har vi gode muligheder for at måle præcist, hvor godt det går – især for webshops. Vi samler data omkring dine konverteringer og beregner derefter konverteringsraten. Når du arbejder med at forbedre din konverteringsrate, oplever du forhåbentligt at få mere ud af alt det arbejde, som du har lagt i din hjemmesides SEO og din digitale marketing.
Hvordan beregner man konveteringsraten?
Du beregner konverteringsraten ved at sige:
Din konverteringsrate i procent = (Antallet af konverteringer / antallet af besøgende) * 100
Det betyder, at hvis du har 1000 besøgende på din hjemmeside, og der ud af dem er 25 besøgende, der konverterer i form af eksempelvis køb – så er regnestykket:
25 / 1000 = 0,025 * 100 = 2,5%
Altså er det 2,5% af dine besøgende, der laver f.eks. et køb, når de besøger din webshop.
Hvor meget skal konverteringsraten ligge på?
Godt spørgsmål. Og som med mange andre gode spørgsmål, er der ikke noget rigtig godt svar. Der er nemlig mange faktorer, der spiller ind i, hvornår et resultat er godt. For de fleste hjemmesider, vil en meget typisk og almindelig konverteringsrate ligge imellem 1-3%, hvilket kan være ganske fint, men det afhænger af mange ting.
Det kan f.eks. være størrelsen af din målgruppe, om du har et internationalt site, antallet af produkter/services, samt prisen. Du kan dog altid spørge dig selv, om du har gjort noget for at optimere på den? Det er trods alt sjovere for både dig og din bundlinje, jo højere din konverteringsrate er. Prisen for den trafik du modtager har også en indflydelse på om konverteringsraten er “god eller dårlig”.
Husk også at konverteringraten kan være svingende. Hvis du f.eks. har en kampagne kørende i forbindelse med et kæmpe udsalg, kan du måske se op mod +10% i konverteringer, hvilket kan være ganske godt. Men potentielt set kan tallet falde betydeligt, når udsalget er slut. Dog vil det stadig se godt ud i det store hele.
Konverteringsoptimering og hvordan du opnår det bedste setup, kan du tale med en af vores digitale rådgivere omkring.
Becomes tilgang til konverteringsoptimering
Hos Become starter vi med at danne os et overblik af, hvordan det går for din virksomhed og din hjemmeside. Hvor mange besøgende har du, og hvor mange konverterer. Hvis antallet ligger i den lave ende, giver det mening at arbejdet intensivt med SEO og koverteringsoptimering for at have nok og relevant indhold på hjemmesiden.
Derefter vil vi typisk kigge på hvilke tiltag, der kan tages i forhold til din digitale marketing. Det kan være f.eks. Google Ads, Instagram eller Facebook. Får du den rigtige trafik ind på din side?
Vi arbejder databaseret og trækker på vores erfaringer. Andre tiltag kan også hjælpe med at hæve konverteringsraten.
Statistik fortæller os eksempelvis, at:
• videoer øger antallet af konverteringer på landingssider med 86%
• bruger-genereret indhold booster konverteringsraten med 161%
• personaliserede emails genererer 10% flere konverteringer
• langsomt loadede sider reducerer konverteringer med 7%
Læs om hastighedsoptimering.
Bruger du din hjemmeside aktivt?
Er du i tvivl om, hvordan du får mest ud af din hjemmeside? Vi kan hjælpe dig med at lægge en plan for din online tilstedeværelse.
Vores ekspertise og kendskab til online værktøjer, SEO og webdesign kan hjælpe dig til at få en optimeret hjemmeside, der tjener sig selv hjem og tager udgangspunkt i de faktorer, der er vigtige for dine kunder og dig.
Med digital annoncering på eksempelvis Google Ads og Facebook Ads kan du markedsføre din webshop og sikre dig, at få trafik fra dem, som er allermest interesseret i dig.
Et samarbejde med Become
I Become er vi specialister i markedsføring. Vi hjælper dig med at skræddersy en strategi, der passer til dig og din organisation – og med at føre den ud i livet.
Du bliver tilknyttet en eller flere specialister, der arbejder målrettet efter at opnå dine ønsker og mål. Det hele foregår med løbende dialog, sparring og rapportering, så du trygt kan følge med i forløbet.