Strategisk markedsføring på Instagram
Med mere end en milliard aktive brugere om måneden verden over har Instagram stor succes. Det sociale medie giver mulighed for at dele billeder og videoer med dine følgere – eller nå endnu længere ud gennem bl.a. annoncering.
Hele 32% af alle danskere over 12 år benytter i gennemsnit Instagram i 36 minutter dagligt. Det viser tal fra DRs medieudviklingsrapport fra 2021. Vi danskere bruger Instagram til at følge venner, bekendte, kendisser og brands.
I Danmark er kønsfordelingen på Instagram cirka 50/50 – så det med at Instagram mest er for kvinder, er en skrøne.
En virksomhedsprofil på Instagram
Det giver god mening for mange virksomheder at være til stede på Instagram, da det er en god eksponeringsplatform. Hvis du opretter en Instagram-virksomhedsprofil, kan du lægge sponsorerede opslag ud til personer eller sider, der så kan se og interagere med det.
En virksomhedsprofil minder meget om en almindelig profil. Her kan du blot se data på målinger af, hvordan dine opslag, historier og annoncer klarer sig, samt få indblik i, hvordan følgere interagerer med dit indhold.
Du kan også få adgang til funktioner, der kun er tilgængelige for virksomheder – og som giver dig bedre muligheder for at blive bemærket, øge salget og nå dine mål.
Gode grunde til at oprette en virksomhedsprofil
- Med en virksomhedsprofil får du også mulighed for at annoncere på Instagram, så dine opslag og historier når længere ud.
- Du får adgang til analyseværktøjet, der giver dig indblik i f.eks. dine følgeres køn, alder og placering, hvordan dine opslag klarer sig, din rækkevidde, engagement og meget mere.
- Du får mulighed for at tilføje en direkte kontakt til din virksomhed f.eks. telefon, mail og website.
- Du kan få vist en rutevejledning til nærmeste butik.
- Du får mulighed for at bruge Instagram Shopping, hvis du har fysiske produkter.
Hvad er Instagram Shopping?
Instagram Shopping giver dig mulighed for at tilføje klikbare tags på dine opslag, så brugerne nemt kan klikke og købe dine produkter på din webshop.
Hvis du vil benytte Instagram Shopping, skal din virksomhed opfylde 3 krav:
- Du skal sælge fysiske produkter
- Du skal have en Instagram-virksomhedsprofil
- Din Instagram-virksomhedsprofil skal være forbundet med et Facebook-katalog.
Har du brug for hjælp til Instagram Shopping, så kontakt os og hør mere.
Fordele ved at bruge Instagram Ads
Der er mange fordele ved at annoncere på Instagram:
- Du kan få vist dit indhold til en specifik målgruppe, du selv definerer.
- Dine opslag kan gøres klikbare, så du nemt kan sende folk direkte ind på din hjemmeside, i modsætning til organiske opslag, der ikke tillader links.
- Du kan få indblik i data og statistik, så du nemmere kan følge med i, hvordan dit indhold klarer sig – og hvordan du kan optimere for at blive bedre.
- Du får mulighed for at motivere, engagere og interagere med din målgruppe. Generelt ser vi et større engagement på Instagram sammenlignet med eksempelvis Facebook.
Sammenhængen mellem Instagram og Facebook
Man kan annoncere direkte fra Instagram appen fra sin virksomhedsprofil eller man kan gøre det fra Facebooks annonceadministrator, som du finder i din Facebook Business Manager eller Facebook Business Suite.
Meta (Tidligere Facebook Inc.) ejer både Facebook og Instagram og derfor er der en del synergier man kan udnytte. I de fleste tilfælde opsætter vi annoncer i annonceadministratoren på Facebook da vi har flere muligheder ift. målgrupper, kampagnetyper og andre tekniske funktioner. Herunder har vi mulighed for at vælge hvilke placeringer du gerne, eller ikke vil have annoncen vist på både Facebook og Instagram.
For at komme i gang med at annoncere på Facebook og Instagram bør du gøre følgende:
- Oprette en Instagram-virksomhedsprofil
- Oprette en Facebook-side
- Oprette en Facebook Business Manager
- Koble Instagram-virksomhedssiden til Facebook-siden
- Oprette en annoncekonto, der skal knyttes til din Instagram og Facebook.
Målgrupper og retargeting på Instagram
Uanset om din forretning er B2B eller B2C, kan du bruge Instagram annoncering til at ramme nye og eksisterende kunder.
Du kan eksempelvis målrette din annoncering mod:
- Nye målgrupper baseret på interesser og adfærd
- Personer, der har besøgt din hjemmeside (retargeting)
- Personer, der allerede har interageret med din Instagramprofil (retargeting)
- Personer, på din e-mail liste (retargeting)
- Look-alike målgrupper, der ”minder om” dem, der allerede engagerer sig med dig
Med look-alike målgrupper kan Instagram og Facebook regne ud, hvilke andre personer, som har en lignende adfærd. Det er ofte et godt værktøj til at få en lavere pris pr. ny køber (CPA, Cost Per Acquisititon).
Vil du lave retargeting annoncering på Instagram baseret på folk, der har besøgt din hjemmeside, kræver det, at du installerer en Meta Pixel på din hjemmeside. På den måde får du mulighed for at ramme de brugere, der allerede har vist interesse i det du sælger, men som mangler den sidste overbevisning til at handle hos dig. Du kan læse mere om mulighederne for retargeting under Facebook Ads.
Hvad koster annoncer på Instagram?
Annoncer på Instagram kræver et minimumsbudget på 1$ (omregnet til kr. hvis du annoncerer med danske kroner) om dagen. Derfra afgør du selv, hvad du vil betale for at annoncere på Instagram. Du lægger nemlig selv budgettet – og så viser Instagram dine annoncer til din målgruppe. Hvis konkurrencen er stor inden for din målgruppe, er prisen højere.
På både Instagram og Facebook har vi den fordel at algoritmen er top tunet og yderst velfungerende til at finde relevante købere med den massive mængde data Meta har tilegnet sig over årene. For dig som annoncør betyder det, at du kan få Metas algoritme til at hjælpe dig med at finde de rigtige personer til din forretning, hvis du sørger for at “fodre” den med nok data. Jo flere penge du bruger på annoncering, desto bedre vilkår giver du algoritmen til at finde de rigtige modtagere.
Alle annoncørerne på Instagram konkurrerer om annoncepladsen. Men heldigvis er det ikke bare højstbydende der vinder, for Instagram tager også annoncens kvalitet i betragtning. Kvaliteten bedømmes ud fra nogle parametre såsom den tekniske opsætning, annoncens relevans ift. målgruppen og kampagnens konverteringsevne. En højere kvalitet giver selvsagt en lavere visningspris.
Relevansen drejer sig om mængden af interaktion såsom likes, antal klik, hvor mange der deler og på andre måder interagerer med opslaget, ved blot at stoppe med at scrolle, se video, trykker “læs mere” op mv. Omvendt påvirker det annoncen negativt, hvis mange reagerer ved at trykke ”skjul opslag” eller anmelder det som spam.
Et andet nøgletal man kan holde øje med er CPM, Cost per mille, der betyder pris-pr.-tusind visninger. Vi har set, hvordan CPM prisen kan variere fra nogle få kroner op til over 100 kroner alt afhængigt af branchen, konkurrencen, kampagnetypen og målgruppen. Annoncetypen kan eksempelvis påvirke CPM-prisen, fordi Instagram bl.a. gerne vil udbrede videoer – derfor vil man typisk få en lavere CPM pris med en video fremfor et billede. Den gennemsnitlige CPM pris vil også fortælle om kontoens udvikling ift. konkurrencemarkedet på annonceplatformen.
Grafisk design af annoncer
På et visuelt medie som Instagram er det grafiske indhold i en annonce meget vigtigt. Hos Become har vi interne grafikere til at hjælpe med design af annoncer, når der er behov for det. Nogle kunder leverer selv billeder og video færdigproduceret til os.
Selv når vi producerer det grafiske annonceindhold, er det ofte i samarbejde med kunden, der leverer de rå billeder eller video til os, som vi efterfølgende bearbejder. Videoer og billeder behøver nemlig ikke altid at være dyrt produceret for at virke. Nogle gange er det bedre at få 3 mellemgode videoer frem for én rigtig god video.
Det vigtigste er at vi forventningsafstemmer og kommer frem til et godt visuelt resultat, der kan performe blandt målgruppen.
Rapportering af resultater
Resultater skal altid være overskuelige og synlige for kunden. Derfor laver vi løbende rapporteringer, hvor vi fremlægger data og resultater. Alle rapporter er skræddersyede, så du kan følge præcis det, du har behov for. Det kunne være jeres rækkevidde hver måned, nye følgere, videovisninger eller salg på hjemmesiden på baggrund af jeres annoncer fra Instagram.
Det kan vi hjælpe med
Det er ikke vigtigt om du er ny på Instagram eller allerede er rutineret bruger. Vi hjælper dig på dit niveau og vælger det annonceringsomfang, der giver mest mening for dig.
Vi hjælper med alt fra opsætning af annoncer til løbende optimering af performance og overvågning af kampagner. Det kan være du allerede har noget eksisterende materiale, vi kan tage udgangspunkt i? Ellers hjælper vi med at bygge noget godt op fra bunden.
Et samarbejde med Become
I Become er vi specialister i annoncering på sociale medier. Vi hjælper dig med at skræddersy en strategi, der passer til dig og din virksomehed. Du bliver tilknyttet en eller flere specialister, der arbejder målrettet efter at opnå dine ønsker og mål.
Det er dig, der lægger budgettet – vi får det optimale ud af dine annoncekroner. Det hele foregår med løbende dialog, sparring og rapportering, så du trygt kan følge med i forløbet.
Du er velkommen til at sende os en besked eller ringe til os, hvis du har spørgsmål til Instagram eller lyst til en uforpligtende snak om digital markedsføring.