Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Google Analytics

Optimér din markedsføring med webanalyse
Google Analytics
Hjælp til Google Analytics

Google Analytics giver dig overblik over din data. Det er et webanalyse-værktøj, der hjælper dig med at spore, hvad brugerne på din hjemmeside gør, hvor de kommer fra og hvem de er.

Med en professionel Google Analytics 4 opsætning kan du måle, analysere og optimere værdien af trafikken på din hjemmeside.

Hvis du ikke har styr på din tracking og dataanalyse, risikerer du at spilde både tid og penge på din online markedsføring.

 Skal vi hjælpe dig på vej til værdifulde indsigter?

Virksomheder, der stoler på vores service

Google Analytics 4-opsætning ved Become 

Google Analytics er suverænt det mest udbredte webanalyse-værktøj og bruges på millioner af hjemmesider og webshops.

Vi opsætter Google Analytics med henblik på at kunne spore på den trafik, der kommer ind på dit website og dermed få data på “hvem” de er, hvilken adfærd de har og om de opfylder de mål og events, vi ønsker, de skal opfylde. Alt dette med henblik på at kvalificere trafikken, men også for at optimere kvaliteten af trafikken, samt undersøge websitets evne til at konvertere trafikken til kunder.

Vi sikrer først og fremmest at din tracking er korrekt implementeret – ofte via Google Tag Manager. Herefter opsættes mål og events, så vi og du kan måle på trafikken.  

Du kan læse om Google Analytics her eller skrive dig op til vores gratis Google Analytics 4 videokursus.

Skift til Google Analytics 4 (GA4)

Google har sat deadline for skift til Google Analytics 4. Den 1. juli 2023 ophører Universal Analytics nemlig med at virke. Alle brugere af Google Analytics bør derfor sætte gang i skiftet til Google Analytics 4 – men du er forhåbentligt allerede er i gang.

Det er nemlig ikke muligt at overføre data fra Univesal til Analytics 4. Derfor er en hurtig opsætning en god idé. Du kan med fordel køre med begge dele sideløbende den næste periode.

Har du stadig ikke skiftet til GA4? Tag fat i os, hvis du har brug for hjælp. Det vil være så ærgerligt at stå om et år og ikke have valid data.

Se kan også se vores webinar om skiftet til GA4 her.

Muligheder med Google Analytics 4

Via en Google Analytics 4-installation opgraderer vi dit setup med ny AI-drevet indsigt og prediction-analyse.

Vi får ydermere en dybere publikumsintegration med Google Ads, der gør det muligt at målrette annoncer bedre.

I Google Analytics 4 får vi kodeløs hændelsessporing (event-tracking), så det nu er muligt at spore på forskellige parametre som videoafspilninger mm., uden vi skal kode en masse fra bunden. Med GA4 bliver enkelte installationer ift. event-tracking altså lettere og billigere at sætte op.

Hvis opsætningen bliver implementeret og brugt korrekt, er Google Analytics en sand guldmine af indsigt om bl.a. din målgruppe, dine trafikkilder og værdien af din hjemmeside og markedsføring.

Hos Become er vi certificerede Google Analytics-specialister og vi kan hjælpe dig med sporing på din hjemmeside – uanset om det er en ny eller eksisterende konto som du arbejder med.

Hvad er Google Analytics?

Google Analytics er et værktøj til at spore eller tracke, hvad brugerne på din hjemmeside laver. Det betyder ganske enkelt, at du kan se dine hjemmesidebrugeres adfærd på din hjemmeside ved at installere Google Analytics-sporingskode på dit website.

Når du har din sporingskode opsat på din hjemmeside, er du godt i gang med din opsætning. Men der er helt klart flere elementer, der er relevante at få foretaget opsætning på ifm. værktøjet som helhed. Det kan være opsætning ift. mål, så du får et let overblik over, hvad du gerne vil opnå med din digitale tilstedeværelse. Opsætning af mål kan desuden bruges ift. Google Ads.

Allervigtigst: Den data, du får ud af at anvende værktøjet, kun har værdi, hvis du kan finde ud af at fortolke på dataen – eller har samarbejdspartnere, der kan hjælpe dig med at fortolke på din data.

Hos Become hjælper vi dig meget gerne i gang med Google Analytics, så hvis du søger nye samarbejdspartnere ifm. opsætning og brug af dine Google Analytics data, er du meget velkommen til at kontakte Become.

Hvorfor bruge Google Analytics?

Google Analytics er utroligt kraftfuldt, avanceret og nemt at komme i gang med. Derfor bliver det brugt flittigt på millioner af store og små hjemmesider til at måle effekten af annoncering, sociale medier, søgemaskiner, etc.

Data er i dag en afgørende konkurrenceparameter i online markedsføring. Hos Become er vi certificerede i Google Analytics. Vi kan hjælpe dig med at få:

  1. Korrekt sporing på hjemmesiden
  2. Forbedret datakvalitet i Google Analytics
  3. Målsporing og tragtvisualisering
  4. Udvidet sporing af brugernes adfærd
  5. Opsætte dybere publikumsintegration med Google Ads

Alt i alt får du mere og bedre data – og vi hjælper dig med at omsætte det hele til viden og handling.

Hvordan installeres Google Analytics?

Google Analytics installeres ofte af en udvikler eller af en specialist. Vi har udviklere og specialister, der sidder klar til at hjælpe jer med det – med mindre I internt har IT-folk eller specialister til sådanne opsætninger.

Installation af Google Analytics sporingskoden foretages rent teknisk i <head>-sektionen, når det er helt korrekt. Denne korrekte metode er helt klart, hvad vi anbefaler. Det sikrer også, at koden rent teknisk bliver indlæst rigtigt, hvilket har betydning for, hvor godt din opsætning indsamler de værdifulde data.

Husk det ikke er nok bare at installere sporingskoden, da der også skal laves en opsætning ift. filtre, mål, målgrupper og remarketing. Alt det hjælper vi med når du køber en opsætning fra Become.

Vi har opsætninger, der fungerer både ift. WordPress, Wix, Prestashop, Umbraco, og mange andre CMS-systemer. Kontakt Become og hør mere om, hvad vi kan gøre for dig ifm. en ny opsætning af sporing på din hjemmeside.

Hvordan opsætter man mål i Google Analytics?

Korrekt opsætning af mål i Google Analytics er essentielt, fordi det giver mulighed for at måle på, hvilke trafikkilder, der skaber værdi. Det giver også mulighed for at se, hvad brugernes adfærd er på websitet, før de konverterer til et salg eller eksempelvos et opkald. 

Hvis brugere for eksempel besøger sider, der indeholder særlig information omkring produkter og ydelser inden de konverterer, er dette værdifuld viden i markedsføringen. Derfor er opsætningen af Google Analytics og mål vigtigt, da det kan give en idé om, hvad vi skal lave mere af i vores digitale markedsføring.

Du kan også lære at opsætte dine mål på vores gratis Google Analytics 4 videokursus.

Hvad koster Google Analytics?

Analytics er et gratis værktøj, som Google stiller til rådighed. Det betyder at dine konkurrenter sandsynligvis allerede har sat det op – og måske er de også gået i gang med at bruge det.

Mange kender dog ikke alle mulighederne i Analytics og ender derfor med en meget grundlæggende eller simpel opsætning. Vi kan hjælpe dig med korrekt sporing, uanset om du sælger varer, timer eller budskaber.

Lad os tage en uforpligtende snak og se, hvordan vi kan hjælpe dig i gang med din Google Analytics opsætning.

SEO og Google Analytics skaber værdi i din markedsføring

I din Google Analytics opsætning kan du tracke trafik fra flere kanaler. Det inkluderer SEO som en trafikkanal. Du kan se, hvor dine besøgende lander fra SEO, og via Google Search Console kan du se, hvad brugernes søgeord har været på søgemaskinen.

Gennem disse informationer, kan du analysere dig frem til, hvor du skal lægge din energi ift. søgeordnene på din hjemmeside. Det er værdifuldt, fordi du via en databaseret tilgang kan analysere dig frem til, hvad der giver mening at gøre på dit website, der kan skabe værdi for dit virksomhed. 

Med en opsætning fra Become køber du dig bl.a. ind på et overblik og en opsætning, der har en let tilgængelig brugergrænseflade.

Du kan spore dine besøgende fra forskellige medier, der henviser til din hjemmeside – også fra andre steder end søgemaskiner. Du kan spore besøgende fra visse reklamer, herunder Facebook, Instagram, YouTube, pay-per-click (PPC) netværk, e-mail-marketing, samt links i PDF-dokumenter.

Google Analytics som et værktøj i rapportering 

Rapportering er essentielt ift. marketing og enhver virksomhed, der bruger penge på markedsføring – hvad enten den er digital eller fysisk – bør lave rapportering. Google Analytics er et godt værktøj, når det gælder rapportering ift. de digitale indsatser. Men det giver faktisk også mening ift. den fysiske markedsføring, idet alt din markedsføring bør give udslag i en eller anden retning.

Hvis din hjemmeside er omdrejningspunkt for din digitale eller fysiske markedsføringsindsats, hvilket de fleste webshops må sige at være, så kan en Google Analytics opsætning skabe meget værdi for din virksomhed.

Hos Become benytter vi Google Analytics’ data ifm. med vores kunders rapportering. På den måde, kan vi og kunderne følge med i, hvad der virker i kundernes markedsføring. Det sikrer en databaseret tilgang, hvor vi hos Become i fællesskab med kunderne kan skabe merværdi ud fra de tendenser, vi ser i dataen. Det gør vi ved at skrue og dreje på markedsføringen baseret på de tendenser vi ser i Google Analytics opsætningen.

IP-filtrering som en del af din Google Analytics opsætning

Med den rette IP-filtrering opsat sikrer vi, at dine trafikdata fra Google Analytics er fri for støj. Det betyder ganske enkelt at din opsætning ikke er fyldt med ligegyldig information.

IP-filtreringen kan filtrere trafik fra i dataen, som du ikke vil tælle med – det kan være intern trafik fra medarbejdere eller samarbejdspartnere. Dermed får vi i højere grad indblik i den trafik, der viser et mere nøjagtigt billede af kundetilstrømning eller interesse for de produkter, der udbydes på sitet.

Spamtrafik anbefaler vi også at filtrere fra i Google Analytics-opsætningen, hvilket i nogle sammenhænge kan være et løbende arbejde alt afhængigt af jeres site og behov.

Hjælp til Google Analytics

Hvis du mangler hjælp til Google Analytics, så er vi hos Become klar til at hjælpe dig med vores ekspertise. Hvad enten det gælder opsætning, analyse eller undervisning ifm. Google Analytics, er vores specialister klædt på til at hjælpe dig. 

Sørg altid for at din Google Analytics-opsætning er opsat så værktøjet passer til dine behov. Det gælder både ift. Google Ads- og Google Search Console-linkning, korrekt opsætning af e-handelsindstillinger og filtre.

Med dine unikke sporingsoplysninger kan du fordelagtigt nyde godt at den data, du kan indsamle via din ejendom på Google Analytics. Du bestemmer også selv, hvem du vil give adgang til dine data, og hvad disse brugere skal kunne gøre.

Hos Become ejer du selv din opsætning og dine data

Vores etiske retningslinjer er med til at gøre os til foretrukken leverandør på markedet inden for digital markedsføring. Vi har nemlig ingen lang binding på vores abonnementer, og det er vores kunder, som ejer deres egen data.

Med en opsætning fra Become, skal du ikke være bange for, at vi tager dine data fra dig. I tilfælde af at du stopper samarbejdet med os (hvilket vi har tillid til du ikke bare lige gør), så tager vi ikke din opsætning fra dig. Du ejer selv din opsætning og din data. Det er den eneste måde, der er etisk forsvarligt.

Kontakt os her, hvis du har brug for hjælp til Google Analytics.

Google Analytics undervisning

Become underviser i Google Analytics på bestilling og til forskellige arrangementer via blandt andet Google Succes Online. Undervisning i Google Analytics foretages fra begynderniveau helt op til de dybdegående og tekniske kendskaber. Der er meget at lære, når vi taler om brugen af Google Analytics som led i et setup til sporing af den digitale markedsføring. 

I undervisningen lærer du de grundlæggende elementer ift. en GA-opsætning, og hvad du bør kigge efter for at forbedre opsætningen. At bygge et godt setup til at tracke trafikken til din hjemmeside er nemlig ikke blot at installere Google Analytics på sitet. Der er flere indstillinger, der bør tilses ift. at kunne bruge trafikdataen strategisk på et senere tidspunkt. Hvad enten du skal lave remarketing via Google Ads eller analysere den data du får ind – er der nogle særlige mekanismer, som skal være opsat rigtigt. 

Lyder Google Analytics undervisning interessant for din organisation, eller skal I have hjælp til at opsætte værktøjet korrekt? Så kontakt Become i dag og hør, hvordan vi kan hjælpe med Google Analytics.

Gratis online videokursus i Google Analytics 

Dyk ned i værdifuld data, lige når det passer dig med vores gratis Google Analytics 4 videokursus.

I mere end 10 år har Andreas Solgaard undervist og rådgivet i Google Analytics. I dette kursus har vi samlet alt hans viden i en række videoer, der kan gøre dig til en haj til Google Analytics 4.

Se videoerne i dit tempo, når det passer dig. Vi tager det hele step-by-step, så alle kan være med uanset niveau.

Kurset indeholder:

  • Adgang til 25 videoer, der hjælper dig med Google Analytics 4
  • Nem opdeling i emner, så du kan let kan se eller gense de videoer, du leder efter
  • Bliv bl.a. klogere på opsætning, analyse, travking og rapporter

Læs mere og tilmeld dig her.

Indholdsfortegnelse

Del opslaget:

Skal vi tage en uforpligtende snak?

Tobias Olesen

Kundechef & Partner