Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Google Ads trends for 2020

Det er et nyt år, og derfor er det også en oplagt lejlighed til at fundere over, hvad der er i vente – og her tænker jeg især på marketing-fronten.

Da marketing-branchen er i konstant udvikling, skal man helst ikke sove i timen, når der sker noget nyt – og det gør der hele tiden. Google opgraderer og udvider konstant på sine produkter inden for SEM. Det bliver mere udfordrende for de fleste annoncører at følge med i hvilke muligheder, der egentlig er tilgængelige. Samtidig synes jeg dog også, det er med til at gøre vores branche sindssygt spændende. Laver man sit benarbejde og forsøger at være first mover, kan man være med til at høste frugterne af at få adgang til en relativ uberørt markedsandel. Se vores priser som professionelt Google Ads bureau.

Become dedikerer vi tid til at være så opdaterede som muligt, så vi altid er på forkant med nye marketingtiltag. På den måde er vi i stand til at imødekomme vores kunder med løsninger, de endnu ikke selv har overvejet. Noget, jeg er blevet mere og mere opmærksom på med tiden, er at der stort set ikke er en begrænsning for, hvad man kan inden for digital marketing – bare man har ambitionerne. Der kan være mange løsninger til samme problem, og det er netop den del, vi marketers skal blive ved med at blive skarpere på. Vi skal stræbe efter altid at være på forkant med en klar strategi. Så her får I mit bud på de største trends, Google Ads, kommer til at byde på, i 2020. 

Et gennemgående tema, og noget vi helt sikkert kan forvente for året, er endnu mindre kontrol i form af automatisering, kunstig intelligens og maskinlæring. Det har længe været undervejs, men er i den grad kommet for at blive – og det bliver bedre og bedre – især de automatiserede budstrategier og Smart Campaigns er blevet er blevet enormt stærke på performance.



Smart Campaigns

Google introducerede allerede Smart Campaigns i 18′ for at gøre online marketing mere tilgængeligt for mindre virksomheder, der ikke havde ressourcerne til at køre annoncering hos et bureau og samtidig ikke havde muligheden for at sætte sig grundigt ind i detaljerne i Google Ads. Der er i flere tilfælde en tendens til, at Googles maskinlæring og automatisering langt hen ad vejen klarer det bedre, end vi nogensinde kan gøre det. Jo flere af de tidskrævende opgaver vi kan overlade til Googles algoritmer, jo mere tid har vi til at udbygge en endnu stærkere strategi for vores kunder. 

Derfor er vi i Become gået vi all in på Smart Campaigns for at teste deres performance. Og det kan helt klart anbefales! Her ser I en case fra en af vores kunder, der havde kørt Smart Display i seks måneder:


Det er et godt eksempel på en enormt stærk performance fra Googles side – I får den lige lidt tættere på:

Jeg har sjældent set så høj en klikrate – for ikke at tale om konverteringsraten(!) – på displaynetværket. Ifølge Display Benchmarks Tool, ligger den gennemsnitlige klikrate på tværs af alle formater og placeringer helt nede omkring 0,06% – og derfor er display oftest set som ideel til et branding-formål. 
Men som I kan se, kan det meget mere – hvis altså man i forvejen har sørget for, at sporingen er opsat korrekt, og der er nok værdifuld konverteringsdata for Google at gå efter.

Smart Bidding

Automatiseret budgivning – eller Smart Bidding – bliver hele tiden smartere, da Google konstant udvikler på deres bagvedliggende machine learning. For at forbedre og effektivisere vores arbejde med Google Ads, gør Google en del ud af at udvikle på det.

Ifølge Google brugte digitale marketers i 2019 omkring 80% af deres tid på manuelle opgaver såsom budgivning og derfor kun 20% på strategiudvikling. I takt med at kunderejsen bliver mere og mere kompleks, bliver budgivningen naturligt også mere kompleks, da det bliver sværere for os at gennemskue hvor i rejsen, brugerne er. 

Så i det øjeblik at en af vores kunders Google Ads konti har nok data, er jeg klart fortaler for at man tester med en relevant budstrategi. Det er selvfølgelig væsentligt, at budstrategien hænger sammen med kampagnens formål, da de har vidt forskellige potentialer. 

Min personlige favorit er target-ROAS, da det er den eneste budstrategi, der forholder sig til en brugers forudsete konverteringsværdi og sætter buddet derefter. Og det at få bud regnet ud fra finansiel værdi, synes jeg er den mest meningsfulde måde at optimere efter. Det kræver dog, at man har opsat konverteringsværdi på sine konverteringer, så det er oftest mest oplagt, hvis man arbejder med webshops, da der her er en fastsat værdi på de forskellige produkter.



Pros & Cons

Fra et marketingperspektiv jubler jeg indeni over, hvor intelligente Googles muligheder er blevet. Det skiller dog vandene, da ikke alle bryder sig om mindre kontrol og frygter, at det måske er lidt for meget i Googles interesse. For mindre kontrol giver mere magt til Google, og det er svært for enkeltpersoner at overskue, hvad det reelt kan medføre af konsekvenser. 

Vi skal selvfølgelig være kritiske over for, hvad det kan gøre, samt hvor meget det er i vores kunders interesse, kontra Googles egen interesse. Men noget vi ikke kan komme udenom, er at det er den retning, vi styrer hen imod. Hos Become mener vi, at det på godt og ondt er noget, vi helt sikkert skal udforske og så vidt muligt omfavne.

For et år siden var der mindre begejstring omkring Googles kunstige intelligens, da det på daværende tidspunkt var en nyhed. Google har selvfølgelig også haft brug for at teste deres system, for at blive bedre. Det er klart, at det tager noget tid for maskineriet at blive rigtig godt, og Google har haft behov for at teste og lave fejl for at kunne udvikle sig. Nu er det for alvor begyndt at avancere, hvilket i højere grad giver anledning til at outperforme mennesker. 

En anden frygt er, om vi som marketers på sigt bliver overflødige. Google er ikke ude på at eliminere vores funktion – men vi er nødt til at tilpasse os. Der er ingen tvivl om, at hvad vi laver nu, vil ændre sig drastisk i løbet af de næste par år, i takt med, at Google automatiserer vores arbejde mere og mere, men vi vil altid være vigtige i forhold til at tænke ud af boksen og se fremad og mere holistisk på vores kunders forretninger. Det er noget, Google trods alt endnu ikke er i stand til.

Google har en forpligtelse over for virksomheder, der annoncerer til at fortsætte det voksende overskud og maksimere værdien af ​​de gennemsnitlige 3,5 milliarder søgninger pr. dag. Dette kan enten opnås ved at opkræve annoncørerne mere pr. klik eller ved at vise flere annoncer pr. søgning. Går virksomhederne efter at øge deres budget til Google Ads for at få mere trafik og flere konverteringer, er det i overensstemmelse med, hvad Google ønsker. Men ønsker virksomhederne i stedet at maksimere antallet af salg uden at hæve budgettet, får vi som annoncører en afgørende rolle.



Her til sidst

Om man kan lide Googles udvikling eller ej, er der en rigtig god grund til at drage fordel af AI og machine learning. Googles automatisering vil fortsætte med at vokse og udvikle sig og derved ændre grundlæggende aspekter af SEM. Det har indtil videre givet os marketers muligheden for at skalere på et meget effektivt plan, hvis vi ved hvordan, vi skal bruge det. Har du en virksomhed, og vil du gerne få endnu mere ud af din online tilstedeværelse, er du meget velkommen til at kontakte os og høre hvordan, vi kan skabe endnu stærkere resultater for dig.

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: