Du har købt dig en hjemmeside, og nu er det tid til at få nogle kunder i butikken. Men hvordan gør du det mest effektivt? Som professionelt Facebook Bureau, vil Beruf besvare dette.
Klassisk ville man starte med at bede venner og bekendte om at like ens firma. Det er sådan set en god idé, men den er ikke ret effektiv, hvis man ikke har en plan for, hvad man vil uploade på ens sociale medier. Der skal være et mål og en plan for at opfylde det.
Research på hvad konkurrenterne gør
Hvad bliver delt og liket på de forskellige platforme? Er der flere der liker og deler ting på facebook, instagram eller pinterest? Og nu vi er ved det, husk at være til stede på flere platforme.
En ting vi ved virker, er billeder. Tag billeder af nye produkter, glade kunder, butikken og der hvor kunderne normalt ikke må være. Der er meget større chance for at dit indhold bliver delt, hvis det er et billede eller en video. Hold teksten til dit indhold relativt kort. Undersøgelser viser, at opdateringer der er over 100 tegn ofte bliver ignoreret. En måde at komme udenom det er at skrive tekst på de billeder man uploader.
Konkurrencer
Konkurrencer er en anden måde at skaffe flere followers. Brugerne skal for eksempel dele opslaget for at deltage i konkurrencen, eller tage et billede hvor de interagerer med produktet. Det er smart, for på den måde når man ud til de der delers netværk, og den der deler står inde for dit produkt.
Tonen
Find ud af, hvilken tone firmaet skal kommunikere i. Er det venskabeligt, sjovt, begejstret eller måske mere seriøs, formelt og faktuelt? Og hvordan stemmer det overens med den måde målgruppen kommunikerer på?
Værdi for brugerne
Når man poster på de sociale medier, er det vigtigt at tænke ’what’s in it for me?’ på brugernes vegne. Hvad er det for en værdi man giver ens brugere? Er det relevant information, sjovt? Hvorfor er det relevant? Man kan ikke bare poste ud i den blå luft, der skal være et formål.
Vær til stede. Hold øje med om brugerne reagerer på dine opslag, og sørg for at svare dem hurtigt. Man skal ikke være bange for at gå ind i en snak med ens brugere. Det kan måske ligefrem føre til nye produkter, services eller bare gode relationer. Det er lige meget om henvendelserne er positive eller negative, svar på dem.
Hvor tit skal man lægge noget online? Her er der to grøfter, som man skal passe på ikke at ende i. Den ene er kun at opdatere en gang i kvartalet, den anden er at opdatere flere gange om dagen. Når man aldrig opdaterer kommer man ikke i brugernes nyhedsfeed, og opdaterer man hele tiden bliver man irriterende.
Så hvor ofte bør man opdatere?
Ofte kan det hjælpe at have en kalender, hvor man skriver ned hvilke dage man vil opdatere. Hos Beruf holder vi os til at opdatere mindst en gang hver 14. dag og maksimalt to gange om ugen, når det kommer til Facebook. Twitter derimod er næsten så ofte som vi finder en spændende artikel.
Mål din indsats
Det er vigtigt at din virksomhed sætter sig nogle mål, der kan måles. Det kan være at I gerne vil have 500 flere likes på facebook i løbet af næste kvartal, eller fordoble antallet af followers på LinkedIn på et par måneder. Det vigtige er, at det er et mål som kan lykkedes eller fejle. Undersøg hvorfor det ikke virker, spørg dine followers hvad du gør rigtigt eller forkert og tag feedbacken til dig.