Hvad er gamification?
Gamification er, når vi bruger spil-lignende elementer i markedsføring. Vi kender helt tilbage fra de gammeldags skrabeloder med reklamer på – nu er det bare digitalt. Og meget smartere.
Ved at inkoorperere spil-elementer i din digitale markedsføring kan du promovere dine budskaber, dit brand og din virksomhed på forskellige måder – og give brugerne grund til at bruges din tid på dig.
Gamification kan:
- Skabe øget salg
- Øge kendskabet til dit brand eller produkt
- Aktiviering af brugere
- Indsamle leads, data og viden
- Tiltrække nye leads
- Få din brugere til at forblive loyale
- Øge chancen for at folk husker dig
Det er altså ikke kun et sjovt konkurrence-element, men også en metode, der kan bruges til at få nye leads, aktivere eksisterende kunder og skabe højere brand loyalitet.
Hvordan virker gamification?
Gamification virker, fordi det udnytter principper fra psykologien og adfærdsdesign. Det spiller på, hvordan vores hjerner husker og motiverer os til at træffe bestemte beslutninger.
Gennem elementer fra spil og leg lægger vi op til at få brugerne til at engagere sig med et brand eller en virksomhed. Det er undersøgt, at gamification øger de positive følelser forbundet med et brand, fordi folk deltager aktivt.
Gennem gamification tilbyder du at give noget til brugeren lige nu – til gengæld får du den information, brugeren giver.
Forskellige former for gamification
Der findes mange forskellige former for gamification. Overordnet skelner vi mellem ‘low engagement’- og ‘high engagement’.
Low engagement er, når du hurtigt får brugeren til at gøre noget og signe sig op til. Det kan eksempelvis være et digitalt lykkehjul, en gammeldags tyveknægt eller et skrabekort. Forestil dig eksempelvis en annonce med “spin og vind et gavekort på 3.000 kroner”, hvor brugeren drejer et lykkehjul og indtaster sin email-adresse for at modtage svar. En sådan kampagne kan hjælpe med at få nye tilmeldinger på dit nyhedsbrev.
High engagement er derimod, når brugeren tager sig lidt mere tid til at deltage. Det kan være en quiz, et spil, en test eller en julekalender. Her får du også brugerens kontaktoplysninger, men det kan oveni også give dig ny indsigt i deltageren.
Becomes tilgang til gamification
Hos Become elsker vi, når vi kan få lov til at gøre tingene lidt sjovere. Derfor er vi vilde med gamification og ser det som effektivt værktøj i forskellige strategier. Vi bruger især gamification-platformen Scratcher.io, som vi har et tæt samarbejde med.
Vi tror på, at alle virksomheder uanset størrelse og branche kan bruge teknikkerne fra gamification. Det gælder både B2C og B2B. Det er mest set i B2C-segmentet, men vi ser flere og flere B2B, der også tør kaste sig ud i det. Det handler blot om at gøre det på den rigtige måde.
Et samarbejde med Become
I Become er vi specialister i markedsføring. Vi hjælper dig med at skræddersy en strategi, der passer til dig og din organisation – og med at føre den ud i livet.
Samarbejder du med os, bliver du tilknyttet en eller flere specialister, der arbejder målrettet efter at opnå dine ønsker og mål. Det hele foregår med løbende dialog, sparring og rapportering, så du trygt kan følge med i forløbet.
Vi du prøve kræfter med gamification? Du er altid velkommen til at sende os en besked eller ringe til os, hvis du har spørgsmål.