Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Ser du et massivt fald i data efter Google Consent Mode v2?

Ser du et massivt fald i data efter Google nu kræver Consent Mode v2? Så er du ikke alene.

Flere af vores kunder oplever et fald i data efter implementeringen af Consent Mode v2. Det er der flere forklaringer på.

Vores tracking-specialist Bjørn forklarer:

Først og fremmest vil du se et fald i mængden af data, hvis du før Consent Mode v2 havde en ulovlig cookie-løsning.

Og nu tænker du måske: “Men var det smarte ved Consent Mode v2 ikke deres datamodellering, som gør at vi kan få mere data uanset hvad? Burde det ikke kompensere for det fald?”

Og jo, det burde den. Men… Og nu skal du holde tungen lige i munden.

Google har opsat 3 krav til, hvornår datamodellering bliver aktivieret:

1) Advanced mode
Du skal have implementeret Consent Mode v2 Advanced – ikke basic.

2) Sufficient Data volumen
Dit website skal samle mindst 1000 events pr. dag, hvor analytics_storage er “DENIED” i mindst 7 sammenhængende dage.

3) Active User Threshold
Dit website skal samlet mindst 1000 events pr. dag, hvor analytics_storage er “GRANTED” i mindst 7 sammenhængende dage ud af de sidste 28 dage.

Overholder du ikke de 3 krav, så vil datamodellering ikke blive aktiveret – og du vil se det som et fald i data.

Kilde: Ruiz, Juan; 2024 “Understanding Data Loss with Google Consent Mode v2”

Hvad betyder det på menneske-sprog?

Det vil sige, at hvis 50% af besøgende på jeres hjemmeside afviser cookies, så skal siden have 2000 brugere om dagen i 7 dage – før I bliver kvalificeret til datamodellering.

Det kan være ret mange besøgende for små websites.

Indtil man bliver kvalificeret til datamodellering, vil man opleve et fald i data.

Opnår I kvalificeringen, vil I se, at den igen henter meget af det tabte data – dog ikke bagudrettet.

Hvad kan du gøre?

Det vigtigste, du skal gøre, er selvfølgeligt at leve op til ovenstående krav. Det kan du gøre ved at tjekke din tracking igennem og øge trafikken til website. Brug fx betalt annoncering til at booste trafikken til dit website for at nå de nødvendige tærskler for datamodellering.

Virker det ikke? Alternativt kan du manuelt estimere din samlede trafik baseret på data fra den andel, der accepterer cookies. Du kan også bruge alternative værktøjer til dataanalyse. Overvej fx at bruge et analyseværktøj som Piwik Pro, der er kendt at respekterer privatlivsdata.

Hvorfor overhovedet bruge Google Consent Mode v2?

Siden marts 2024 har det været et krav fra Google, at man har opsat Consent Mode V2, hvis man ønsker at fortsætte med at annoncere på Google Ads og tracke i Google Analytics.

Det skyldes nye EU-regler, der fastslår, at Google ikke må “spore slutbrugere uden for gatekeepers kerneplatformstjeneste med det formål at målrette annoncering, uden at der er givet samtykke”.

For at efterleve disse krav, kom Google med en ny opdatering til deres Consent Mode, som de opfindsomt kaldte: Consent Mode V2. Opdateringen er årsag til vi fortsat kan annoncere i Google Ads og spore med Google Analytics.

Så hvis du i dag ser et fald i din data – kan du i det mindste være glad for, at I lever op til kravene og er ét skridt tættere på en GDPR-compliant løsning.


Har du brug for hjælp til opsætning af tracking?

Se vores webinar om Consent Mode v2 eller kontakt Become.

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: