Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Facebook Ads

Din målgruppe er allerede på Facebook, men er du?
Facebook Ads
Kom i gang med annoncering på Facebook

Hos Become er vi specialister i sociale medier og annoncering. Vi har siden 2011 hjulpet hundredevis af kunder med at vækste gennem markedsføring på Facebook.

Skal vi hjælpe dig?

Virksomheder, der stoler på vores service

Derfor skal du bruge Facebook Ads annoncering

Facebook er det absolut fortrukne og mest benyttede sociale medie i Danmark. Det er her man holder kontakt med venner og familie, finder underholdning og organiserer sig i grupper og gruppebeskeder. Ligegyldigt om du arbejder B2B eller B2C, så har personerne i din målgruppe med stor sandsynlighed en privat facebookprofil. Den kan du målrette i din annoncering. Become er Facebook bureauet, der målretter din annoncering på Facebook, til de rette målgrupper.

Har du brug for hjælp af et Facebook bureau?

  • Din målgruppe ER på Facebook
  • Du kan målrette din annoncering meget præcist på Facebook
  • Facebook-brugerne interagerer godt med indholdet, og er vant til at interagere med Facebook annoncerne
  • Du kan lave en annoncetype, der matcher præcist det formål, du annoncerer for
  • Du får konkret data, der giver dig indsigt i din målgruppe og deres interaktion med annoncerne
  • Retargeting på Facebook performer generelt rigtig godt


Vi står klar som Facebook bureau til at hjælpe og rådgive dig til den rette strategi på platformen.

Vores tilgang til Facebook annoncering, som et Facebook bureau

Vores tilgang til Facebook annoncering er, at finde frem til dét der fungerer for den enkelte virksomhed på det givende tidspunkt. De færreste firmaer vil opleve, at Facebook slet ikke har nogen værdi for dem.

Annonceringstyper på Facebook

Der findes en række forskellige annonceringstyper på Facebook, som vælges ud fra det formål, Facebook annonceringen har.

Push Annoncering

  • Trafik til hjemmesiden
  • Videovisninger
  • Websitekonverteringer (eksempelvis salg)
  • Brand Awareness 
  • Fremvis dine produkter
  • Opslagspromovering
  • App installationer 
  • App engagement
  • Begivenhedssvar
  • Få nye leads

Retarget Annoncering (kræver Facebook Pixel)

  • Personer, der har besøgt din hjemmeside
  • Personer, der tidligere har købt dine produkter
  • Personer, der tilføjede produkter i indkøbskurven, men ikke gennemførte købet.
  • Dynamisk retargeting 
  • Og mange, mange flere…..


Trafik og konverteringer – Klik til website

Hvis formålet med din Facebook-annoncering er, at skaffe mere trafik til din hjemmeside, er “klik til website”-annonceformen den rette for dig.

Med denne annonceringsform vil du gøre hele din annonce klikbar, og brugeren vil derved, ved et klik, blive sendt ind på din hjemmeside. Det er stadig muligt at like, dele og kommentere opslaget, ligesom man også kan annoncere med både video og et eller flere billeder.

Retargeting på Facebook – Klik til website

Der er, ligesom vi kender det fra Google Ads’ displaynetværk, muligt at lave retargeting kampagner på Facebook.

De annoncer af denne annoncetyper bliver kun vist for de brugere, der tidligere har besøgt din hjemmeside. Ofte konverterer brugerne ikke første gang de besøger din hjemmeside – og er det tilfældet, er gode retargeting-kampagner på Facebook også ofte en rigtig god idé.

Brugeren kender din side og ser dit banner på Facebook, hvor brugerne også ofte er gode til at interagere med de indhold, de vises.

Kom ud med dit budskab – Opslagsengagement

Dette vil ofte være et opslag på din Facebookside, som performer godt, og som du ønsker skal have bedre rækkevidde.

Her er det nemt at booste dit opslag og vælge en målgruppe, men vidste du, at det er muligt at booste det mod en meget nøje udvalgt målgruppe? Det kan vi hjælpe dig med at gøre, således at du får segmenteret dig frem til den helt rette målgruppe med størst mulig gevinst.

Salg og/eller branding?

Der skal være en klar målsætning for din annoncering på Facebook. For nogle virksomheder kan det være salg, og for andre kan det være at styrke virksomhedens brand. Oftest vil der være en klar sammenhæng mellem brandet og evnen til at skabe salg. Særligt hos B2B, hvor man typisk sælger et dyrere produkt med en længere købsrejse, er det vigtigt at tænke annoncering som et længere forløb bestående af flere touch points før kunden er klar til at købe. 

Sammenhæng mellem Facebook og Instagram

Facebook ejer Instagram og for at annoncere på Instagram skal du bruge Facebooks annonceadministrator som hedder ”Business Manager”. Derfor vil det i de fleste tilfælde være sådan, at når vi opsætter annoncer så målretter vi målgruppen både på Facebook og Instagram. 

Derfor skal du vælge Become som Facebook bureau

Uanset om du er helt ny i Facebook Annoncering, eller på egen hånd har været i gang længe, så vil vi gerne tage en uforpligtende snak om dine muligheder. Vi arbejder både på det strategiske- og operationelle-niveau, og kan hjælpe dig med at se og opleve potentialet i din forretning. Vores tilgang er, at finde de annonceringområder, hvor det giver mest mening for dig på nuværende tidspunkt. Det kan både være ud fra et eksisterende setup, og være noget vi sammen bygger op fra bunden. Vi kan også hjælpe med at opsætte din Facebook pixel, og implementere custom events ud fra dit behov. 

Facebook Pixel 

Ved at implementere et lige stykke kode som Facebook kalder en Pixel, får man mulighed for at bruge sin hjemmesidedata på Facebook. Da de fleste personer altid er logget ind på Facebook, vil Facebook kunne koble den besøgende sammen med vedkommendes facebookprofil. Så uanset om personen besøger en hjemmeside ved at klikke på en annonce fra Facebook eller ej, så ved Facebook nu, hvem de er – hvilket gør det muligt for os, at målrette dem i vores annoncering. (Med forbehold for at brugeren accepterer marketing cookies)

Når du installerer din pixel i headeren vil der automatisk blive lagt et ”Page View” ind på alle dine sider. Derudover har du mulighed for at lægge nogle ekstra hændelser ind, som enten er nogle du selv definerer (kaldet brugerdefinerede hændelser) eller nogle standard hændelser, som Facebook har defineret for dig. 

 Standard hændelser

Facebook har givet 17 standard hændelser som indeholder events som køb, tilføj til Indkøbskurv og begyndt betaling. Det er nogle af de mest centrale events som er værd at tracke, og personer der er værd at retarge på et senere tidspunkt. Udover ”Page View” er det et ekstra stykke kode som skal implementeres på jeres hjemmeside. Det foretrækker vi at gøre gennem Google Tag Manager.

Brugerdefinerede hændelser 

Det er smag og behag om man ønsker at gå udover Facebooks 17 pr-definerede hændelser, men det er ofte overvejelsen værd. For eksempel kan man implementere en trigger der gør, at når folk har brugt mere end 15 sekunder på din side eller læst mere end 50% af siden, så affyres der et event. Det kan være brugbart, hvis du ønsker at målrette dine mest aktive brugere. Det kan også være en særlig knap på din side, som du gerne vil tracke eller besøgende på blogpost opdelt ud fra tema eller forfatter.  

Ekskluder intern trafik fra din Facebook annoncering

Noget mange overser er at få ekskluderet den trafik, som ikke kommer fra potentielle kunder, fra jeres annoncering, så I ikke spilder penge på at annoncere til jeres medarbejdere eller samarbejdspartnere. Det er faktisk ikke så svært, men det kræver at du implementerer et brugerdefineret pixel-event på jeres hjemmeside og helst gennem Google Tag Manager. Så kan I frasortere personer der har login til jeres WordPress side eller bare besøgende på en bestemt side. Det kunne være jeres medarbejderes vagtplan eller intranet. Alt afhængigt af størrelsen på jeres interne trafik, vil det kunne spare jer for nogle penge og om ikke andet, kan den data som den interne trafik har skabt, ikke ”forurene” annonceresultaterne.

 

Facebook målgrupper

Om du er B2B eller B2C så kan du bruge Facebook annoncering til at ramme nye og eksisterende kunder. Du kan for eksempel målrette din annoncering mod:

  • Personer, der har besøgt din hjemmeside
  • Personer, der allerede har interageret med din Facebookside
  • Personer, på din e-mail liste
  • Nye målgrupper baseret på interesser og adfærd


Igennem tests kan vi finde frem til de personer, som har størst tilbøjelighed til at reagere på dine annoncer ud fra den ønskede målsætning. Det er også muligt at få Facebook til at hjælpe med at finde frem til andre personer, som ”minder om” dem der f.eks. allerede har købt jeres produkt. 

Det kaldes: Look-alike målgrupper

Det betyder at Facebook ud fra en bestemt gruppe personer, kan regne ud hvilke andre personer der kunne have en lignende adfærd. Det er ofte et godt værktøj til at få en lavere CPC. 

Hvad koster Facebook Annoncering?

På Facebook betaler du pr. visning og ikke på pr. klik, som ellers er standarden i Google ads. Derfor kan det også hurtigt blive dyrt for jer, hvis I ikke får tilpasset jeres annoncer til den ønskede målgruppe. Desto mere præcist det bliver, desto højere ROAS (Return On Ad Spent).

Ligesom på andre annonceringsplatforme konkurrerer annoncørerne om annoncepladsen på Facebook. Heldigvis er det ikke bare højstbydende der vinder, for Facebook tager også annoncens kvalitet i betragtning. Kvaliteten bedømmes primært ud fra to parametre: Relevans og CTR (Click-through-rate). Relevans drejer sig om interaktion såsom likes, antal klik, hvor mange der deler og på andre måder er i ”berøring” ved opslaget. På samme måde påvirker det, hvis mange reagerer negativt ved at trykke ”skjul opslag” eller anmelder det som spam. CTR er det tal der fortæller, hvor mange der klikker på dit opslag divideret med det antal, der har set din annonce. Desto flere klik, desto større relevans vurderer Facebook, at din annonce har. Ligeså vil en højere kvalitet af annoncen medføre en lavere pris pr. visning af annonce.

Det kan være svært helt at forudsige, hvor meget det præcist koster, da det afhænger af forskellige faktorer såsom konkurrencen i den givende målgruppe, men et af de nøgletal man skal holde øje med er CPM som betyder prisen-pr.-tusind. Vi har set hvordan CPM prisen kan variere fra nogle få kroner, og op til over 100 kroner alt afhængigt af branchen. Annoncetypen kan også påvirke CPM-prisen, fordi Facebook eksempelvis ønsker at udbrede videoer, og derfor vil man typisk få en lavere CPM pris med en video end et billede. 

En af de ting vi kan udnytte i forhold til placeringen er, at nogle placeringer er billigere end andre. For eksempel er det lige nu relativt billigt at annoncere via Instagram story. Til gengæld er det heller ikke det letteste sted at konvertere på. Men hvis du for eksempel sælger solcreme og ønsker at være ”top of mind” hos forbrugerne op til sommerferien, er det en billig placering at lave en brand awareness kampagne på.

Dynamisk annonceindhold  

Når du opsætter dine Facebook annoncer, har du mulighed for at bruge dynamisk indhold. Det betyder at du uploader flere varianter af de forskellige annonce-elementer (video, billeder, tekst, overskrift osv.) og lader Facebook præsentere din annonce på den måde de vurderer, at du kan få flest resultater. Du kan for eksempel uploade 3 forskellige overskrifter, 4 billeder eller videoer og 2 forskellige annoncetekster. Facebook vil derefter kombinere elementerne for dig. Det er en god måde at spare tid på, så du ikke selv behøver at sætte det op, og du kan splitteste dig frem til det bedste resultat. 

Dynamisk retargeting

Hvis du har installeret en Facebook Pixel på din hjemmeside vil det være muligt at opsætte dynamisk retargeting. Det betyder, at den besøgendes adfærd automatisk til trigge en bestemt annonce sådan som du har sat den op. En fantastisk måde at skabe merslag på. Det kunne for eksempel være en besøgende i en webshop der køber ét produkt, og efterfølgende bliver retarget med et supplerende produkt. Rent teknisk foregår det ved, at Facebook crawler dit produkt-feed og ud fra kategorier således kan se beslægtede eller supplerende produkter.


Optimer dine annoncer efter mobiltelefoner

Det er muligt at segmentere dine annoncer udelukkende til computer- og mobilplaceringer. Du kan sagtens lade Facebook optimere efter hvor de kan se, at du får flest resultater, men det sker altid igennem tests. Så hvis du ved at dine annoncer målretter sig til mobilbrugere, eller at din landingsside fungerer bedre på mobil end computer, så overvej at målrette dem fra starten. 


Design af Facebook Annoncer

Med langt de fleste af vores kunder har vi en aftale om, at de leverer annonceindholdet i form af billeder eller video. Vi kan sagtens hjælpe og rådgive, men vi oplever at mange allerede har en i deres omgangskreds, der kan tage billeder og lave videoer som de hellere vil bruge. Videoer og billeder behøver heller ikke at være dyrt produceret for at virke.

Når vi modtager billeder og videoer, er vi ofte dem der skriver annonceteksterne og finder overskrifterne. Med vores erfaring og fordi vi ser objektivt på produktet, er vi som regel bedre til at skrive kortfattede og fængende tekster end kunden. Men hvis du selv ønsker at lave teksterne, er det også helt fint med os.

UTM parametre til Google Analytics / URL Tracking

For hver Facebook annonce er det muligt at sende nogle særlige UTM parametre med til Google Analytics, når folk klikker over på siden. Du kan for eksempel få medsendt hvilket kampagne eller annoncesæt trafikken kommer fra. Det gør det let og overskueligt for dig at sammenligne din trafik på tværs af alle dine kanaler.

Sammenhæng mellem Facebook Annoncering og andre marketingplatforme

Markedsføring har altid et overlap på tværs af platforme. Bruger du f.eks. mange penge på push-annoncering på Facebook vil det angiveligt lede til efterfølgende google-søgninger. Derfor er det vigtigt at holde det store billede for øje. Hvis du booker et uforpligtende møde med os, kan vi sammen kigge på jeres markedsføringsaktiviteter, og se nærmere på hvordan de spiller sammen og eventuelt vil kunne supplere hinanden bedre. 

Her er eksempler på strategier hvor Facebook vil kunne supplere andre aktiviteter:

  • Suppler dit nyhedsbrev med sideløbende Facebook annoncer til samme målgruppe.
  • Retarget på hjemmesidebesøgende der kommer via jeres gode placering på Google.
  • Facebook skaber trafikken som indsamles af jeres LinkedIn Insight Tag, så I efterfølgende kan retarget folk ud fra stillinger og brancher.
  • Annoncer til personer I mødte gennem jeres pop-up stand til en konference – ved hjælp af e-mail lister. 
  • Modne / nurture jeres leads over lang tid, hvis jeres kunderejse er lang.
  • Folk der følger dig på Facebok, vil du kunne annoncere for på Instagram.
  • Og mange, mange flere…

Rapportering af annonceringens resultater

Vi går meget op i at resultaterne skal være synlige for kunden. Faktisk har vi udviklet vores helt eget rapporteringsværktøj, Mimer Metrics som vi bruger til at sende rapporterne med præcist og overskueligt data. Vi kan customize det som I gerne vil have, så I har let ved at følge med. Det kunne for eksempel være hvor stor rækkevidde vi har haft i denne måned, hvor mange der har besøgt hjemmesiden, video views eller salg på hjemmesiden på baggrund af jeres annoncer. Alt afhængigt af annoncebudgettet plejer vi at sende det ud en gang om ugen eller måneden. 

Ingen binding – du ejer selv dataen 

Vi arbejder med vores kunder ud fra en tillidsrelationer, og derfor har vi, modsat mange andre bureauer, ikke nogen binding og det er jer der ejer dataen. Dette gør at du til hver en tid kan opsige dit abonnement, hvis ikke du er tilfreds. I Facebook Business Manager har vi oprettet en annoncekonto i dit navn som du har mulighed for at tage med dig, hvis du ønsker at ophøre samarbejdet. Langt de fleste af vores kunder har et igangværende abonnement på ubestemt tid, og det har de fordi de oplever, at de får værdi for pengene og kan lide vores samarbejde. 

Har du brug for hjælp af et Facebook bureau? 

Hos Become vil vi hellere end gerne hjælpe dig med at blive set, blive hørt og blive fundet – med at blive til mere.  

Kontakt os for en uforpligtende snak. 


Indholdsfortegnelse

Del opslaget:

Skal vi tage en uforpligtende snak?

Tobias Olesen

Kundechef & Partner