Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Der er kamp om din opmærksomhed online

I 2015 steg danskernes tidsforbrug på nettet med 5%, så vi nu bruger 2,5 timer på nettet dagligt. Flere og flere går på nettet på deres mobiltelefon, og det betyder, at der sker forandringer på flere områder.
 

Video



Flere sociale medier forsøger at distribuere video- og artikelindhold på selvstændig basis. Ved at lancere sin egen videotjeneste forsøger Facebook at udfordre YouTube, der dog stadig står for størstedelen af videotidsforbruget. Facebook har dog en fordel, når det gælder login, hvilket betyder, at de kan sælge annoncer på baggrund af mere personlig brugerdata. Facebook kan således måle brugeradfærd på tværs af enheder – fx på mobiltelefonen. På længere sigt kan Facebook derfor blive en konkurrent til videogiganten YouTube.

 

Streaming



Streaming udgør en stigende del af danskernes tv-vaner, hvor især de amerikanske udbydere som Netflix præger danskernes mediebrug på streamingområdet. Andre streaming-tjenester som eksempelvis Viaplay og TV2 Play vokser støt, men er stadig et stykke fra de førende streaming-tjenester på det danske marked, som foruden Netflix også tæller YouTube og DR TV. 38% af danskerne streamer ugentligt, og særligt de unge benytter sig af streaming-tjenester, hvor netop streaming af indhold har overtaget en del af forbruget af traditionelt flow-tv.

 

Indhold



Facebooks lynartikler, Snapchat Discover og Apple News er eksempler på artikelplatforme, hvor man forsøger at få indholdsproducenterne til poste indhold direkte på det tilknyttede sociale netværk i stedet for at generere trafik tilbage til egne hjemmesider. Det er opbygget således, at udgiveren modtager 70% af annonceindtægterne, mens det sociale netværk får 30%. Selvom der stadig er relativt få danskere, der benytter sig af disse tjenester, kan de i fremtiden udfordre de kommercielle indholdsproducenter.
 

Adblocking



Det digitale annoncemarked står i fremtiden over for en potentiel forandring. Flere og flere danskere anvender adblocking, og især på mobilen er det blevet nemmere at installere apps, der kan blokere annoncer. 31% af danskerne blokerer reklamer på nettet, mens 9% blokerer reklamer på mobilen. Derudover er der også sket en stigning i antallet af danskere, der jævnligt sletter cookies, hvilket kan påvirke den digitale annoncering i fremtiden.

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: