I dette blogindlæg vil jeg gå lidt i dybden med, hvordan du som lille eller mellemstor virksomhed kan få lidt mere ud af din annoncering på Google, særligt her op til Black Friday. Som regel fungerer PUSH-annoncering (altså display-bannere) bedre som awareness, men der er faktisk en fed mersalgs-feature, jeg helt klart vil anbefale dig at prøve kræfter med i forbindelse med dine søgekampagner – nemlig promoveringsudvidelser.
Promoveringsudvidelser i Google Ads
Har du en webshop og annoncerer du på Google? Så er du måske ved at forberede dig til Black Friday og overvejer, hvordan du bedst muligt kan tiltrække så mange besøg som muligt nu og her. Du kender nok til udvidelser, men har du lagt mærke til promoveringsudvidelserne? Her er der et hav af muligheder, blandt andet Black Friday (se billede).
Denne udvidelse blev lanceret sidste år, og det havde en markant effekt på klikraten hos de virksomheder, der testede det. Og det kan du selv være en del af. Rent praktisk er det forholdsvis simpelt. Den indsætter datoen for dig (se billede), og du kan så vælge at forkorte perioden, hvis du ønsker det.
Det eneste, du SKAL gøre, er at finde ud af hvor meget rabat, du ønsker at tilbyde og i hvilket format (se billede). Det er selvfølgelig også muligt at sætte det mere avanceret op med sporing og enheder og tidsplan mm., men der vil det være oplagt at få et Google Ads bureau – hvis du har sådan et – til at assistere dig.
Lad os sige du sælger løbesko og gerne vil rydde grundigt ud i lageret og derfor vælger at give 40% i rabat – så vil din udvidelse nemlig se sådan her ud, når du har sat det op:
Når du har fået sat den op, evt. af et bureau, kan du med fordel læse videre. Jeg vil nemlig anbefale dig på det kraftigste, at hvis du ikke allerede har prøvet denne feature, kan det kun gå for langsomt: Responsive display ads.
Responsive Display Ads
Som lille eller mellemstor virksomhed har du måske hørt om displayannoncering men aldrig rigtigt haft mod på at gå i gang med det, og du har måske endda fået at vide, at det er spild af penge, hvis man sammenligner det med søgenetværket. For små og mellemstore virksomheder er fokus oftest først og fremmest på fortjeneste, og derfor er der sjældent overskud til ren branding, hvor det ikke altid er helt definerbart, hvor stor en effekt displaybanneret helt konkret har medført.
Displaynetværket har haft lidt modvind (for ikke at nævne stilstand), men nu har Google for alvor oppet sig med det meget simple og samtidigt enormt brugervenlige format – responsive displayannoncer – som kræver nul grafiske kompetencer. Du skal bare bruge lidt billeder og lidt tekst, og det giver et super godt resultat.
Her ser du hvordan det ser ud når du bygger din responsive displayannonce. Du kan tilføje op til fem overskrifter og beskrivelser – hvilket jeg stærkt anbefaler – og både billeder, logoer og videoer. Jo mere materiale, jo nemmere for Google at levere et godt resultat.
Annoncerne kan give op til 20 forskellige størrelser, udseender og formater hvilket google automatisk blander, så det er tilpasser den tilgængelige annonceplads.
Herunder ser du et eksempel på vores responsive displayannoncer i forbindelse med markedsføringen af vores julesalgs E-bog.
Udover at vi uploadede en masse forskellige billeder og tekst, valgte vi også at lave en video, hvilket bare altid fungerer rigtig godt. Når man tilføjer videoer til responsive displayannoncer, maksimerer man rækkevidden på Displaynetværket, da det oftest vil performe endnu stærkere end billeder. Se eksemplet herunder:
Det fungerer sådan, at når du opretter en responsiv displayannonce bruger Google maskinlæring til at finde frem til den optimale kombination til hver annonceplads baseret på forudsigelser, der er udarbejdet ud fra din effektivitetshistorik. Så lige meget hvor meget energi og tid, du ellers ville bruge på det, er der stort set umuligt at slå Googles resultater.
Det gør altså, at du sparer enormt meget tid på at skulle uploade tonsvis af forskellige bannere, og samtidig sørger Google også for at vise netop den overskrift eller beskrivelse, der vil performe bedst for den specifikke bruger. Kort sagt så skræddersyer Googles geniale algoritme automatisk den bedst mulige annonce på baggrund af det materiale, du har tilføjet annoncen – så du i stedet kan bruge din tid mere effektivt – så længe du har lavet et godt forarbejde.
Endnu flere fordele ved responsive displayannoncer
Noget andet meget positivt er klikpriserne. De ligger helt nede omkring 20-80 ører, og da folk er endnu mere bevidste om, at displaybannere er sponsoreret indhold – modsat annoncerne i søgeresultaterne – er der meget mindre tilbøjelighed til, at folk klikker på disse. Det giver selvfølgelig en meget lav CTR – altså klikrate – men det viser sig, at bare det, at folk får øje på dit brand og bliver eksponeret for det, fører til at de aktivt søger efter dig. Du har på den måde startet deres købsrejse og ført dem ned i tragten til dine mere lukrative søgeannoncer. Du sender altså endnu mere trafik ned til dine søgekampagner, og får derfor et endnu bedre resultat med at køre display oveni.
Så selvom du måske ikke får så mange kliks på din displayannonce, kan den stadig være med til at skaffe dig konverteringer – og dette fra kunder højere oppe i salgstragten. Du får altså stadig en mærkbar effekt, for meget billige penge.
Derudover kan du bruge de responsive displayannoncer sammen med dynamisk remarketing. Det kræver dog, at du tilføjer et feed til dine kampagner, og er derfor lidt mere avanceret og måske noget, der ville være oplagt at få et bureau til at hjælpe dig med.
Nu hvor du har disse to muligheder og bare gerne vil i gang, kommer næste problematik. Hvordan sikrer du, at det bliver en god forretning?
Fire guldkorn til Black Friday:
- Vælg ikke dine populære produkter
- I hvert fald ikke nødvendigvis. Måske du i stedet har varer, du bare gerne vil af med, og her vil det give rigtig god mening at få ryddet ud og samtidig skabt noget awareness.
- I hvert fald ikke nødvendigvis. Måske du i stedet har varer, du bare gerne vil af med, og her vil det give rigtig god mening at få ryddet ud og samtidig skabt noget awareness.
- Sælg ikke for enhver pris
- Selvom det kan være fristende, kan det give en rigtig dårlig effekt. Giver du alt for gode tilbud, kan du risikere at tiltrække for mange illoyale kunder, og det kan blive rigtig dyrt i sidste ende.
- Selvom det kan være fristende, kan det give en rigtig dårlig effekt. Giver du alt for gode tilbud, kan du risikere at tiltrække for mange illoyale kunder, og det kan blive rigtig dyrt i sidste ende.
- Brug Black Friday hele året
- De kunder du så får under Black Friday, skal du sørge for at holde fast i. Lav en strategi for, hvordan du kan blive ved med at være attraktiv for dem, så de på sigt bliver faste kunder.
- De kunder du så får under Black Friday, skal du sørge for at holde fast i. Lav en strategi for, hvordan du kan blive ved med at være attraktiv for dem, så de på sigt bliver faste kunder.
- Lav et årshjul
- For at få mest muligt ud af Black Friday bør du planlægge i god tid. Der er mange højtider året rundt, og da de er tilbagevende, kan du med fordel genbruge dit materiale fra året før – datoen skal selvfølgelig lige opdateres – og på den måde bliver det nemmere og hurtigere for hvert år.
- For at få mest muligt ud af Black Friday bør du planlægge i god tid. Der er mange højtider året rundt, og da de er tilbagevende, kan du med fordel genbruge dit materiale fra året før – datoen skal selvfølgelig lige opdateres – og på den måde bliver det nemmere og hurtigere for hvert år.
Jeg håber, at du kan bruge mine tips og tricks og føler dig endnu bedre klædt på til ikke bare Black Friday, men generelt at skalere med disse simple og effektive metoder.
Tak fordi du læste med her hos Become. Hvis der er noget du er tvivl om af ovenstående, så er vi altid klar til at hjælpe dig. Du er også velkommen til at læse mere om vores løsninger inden for Google Ads, SEO og Facebook Ads.