I Become hjælper vi med både små og store tekstopgaver. For os handler copywriting ikke kun om det endelige salg, men også om at få brugeren til at klikke sig videre fra din annonce, interagere med dit opslag på sociale medier eller tilmelde sig dit nyhedsbrev.
Hvad er copywriting?
Copywriting er en teknisk betegnelse for, hvordan der skrives brugervenligt indhold med et formål til en bestemt målgruppe. Set med SEO-brillerne på, skal teksten ramme de helt rigtige søgeord, så teksten fremstår så relevant for læseren og Google som overhovedet muligt.
Men det at finde de rigtige søgeord er aldrig nok.
For at kunne skrive den bedst muligt tekst, er det vigtigt at have gjort sig en masse overvejelser, før du spidser blyanten… eller sætter dig til tasterne, hvilket nok er mere realistisk.
Den store copywriting checkliste
Hos Become har vi en copywriting checkliste, som vi tager udgangspunkt i, når vi skriver.
- Forstå hvem din målgruppe er, og hvor i marketingtragten/kunderejsen din tekst skal påvirke potentielle kunder.
- Forstå formålet med din tekst, hvad læseren skal få ud af den, og hvorfor den er vigtig for din målgruppe.
- Find ud af, hvordan din målgruppe taler om emnet, og hvor stor en forståelse de allerede har for emnet, du skal skrive om.
- Brug gerne en eller flere Call-to-actions i din tekst, for at få dine læsere til at interagere. Det er okay at skabe lidt FOMO (Fear of missing out) i din tekst. Fortæl og inspirer dine læsere til at tage handling nu.
- Husk at Google har meget at skulle have sagt i forhold til, hvem det er, der kommer til at finde og læse din tekst. Find derfor de rigtige søgeord, der har relevans for dine læsere og det, de søger efter via en søgeordsanalyse. Og benyt søgeordene rigtigt.
- Du har måske hørt “content is king” i flere SEO-sammenhænge. Det er rigtigt, men pas på med bare at skrive en masse tekst uden at have kvaliteten for øje. Både for læseren og for Google er kvalitet og relevans nemlig vigtigere end en sludder for en sladder. Heldigvis. Det er derfor vigtigt, at du finder en god balance mellem tekstens længde og kvalitet.
- Husk at det er helt normalt, hvis du på sigt bliver nødt til at omskrive, ændre eller rette din tekst. Det kan være, at der kommer noget ny viden eller en anden relevant info, der har indflydelse på præmissen for teksten.
- Pas på med blær. Mange potentielle kunder kan ikke lide, hvis du og din virksomhed kun fortæller om, hvor gode I er. De vil meget hellere høre det fra andre. Mange stoler mest på deres familie og venner – men de er selvfølgelig svære at hive en udtalelse fra. Til gengæld kan du bruge udtalelser fra f.eks. tidligere og nuværende kunder eller et kendt ansigt, som en influencer. Husk dog altid samtykke før du bruger andres udtalelser i markedsføring.
- Prøv dig frem. Test, test og test. Det er de færreste, der ved fra start, hvad der virker. Og det er sjældent, at en tekst ikke kan optimeres. Få gerne en kollega til at læse din tekst igennem efter fejl eller misforståelser – og hvis det er vigtig tekst til eksempelvis en stor kampagne, så er det også en god idé at teste den af hos målgruppen og få feedback fra dem – f.eks. med en A/B test.
Sidst men ikke mindst, så er der ingen gylden opskrift på copywriting. Det at skrive gode tekster er en længere process – men hey, øvelse gør mester. God fornøjelse!
Derfor skal du samarbejde med Become som SEO bureau
I Become er vi specialister i markedsføring. Samarbejder du med os, bliver du tilknyttet en eller flere specialister, der arbejder målrettet efter at opnå dine ønsker og mål.
Det hele foregår med løbende dialog, sparring og rapportering, så du trygt kan følge med i forløbet.
Mangler du hjælp til copywriting eller har du spørgsmål til SEO-arbejde, så er du altid velkommen til at sende os en besked eller ringe til os. Vi tager også gerne et gratis og uforpligtende møde med mig.