Hvad er cookies?
Cookies er det data, der lagres på computeren, når en bruger eksempelvis besøger en hjemmeside. Forskellige typer af cookies kan bruges til forskellige ting.
Der findes overordnet 4 forskellige kategorier af cookies:
- Tekniske cookies
- Statistik-cookies
- Markedsførings-cookies
- Personaliserede cookies
Lad os gennemgå de 4 cookie-kategorier:
Tekniske cookies
De tekniske cookies sørger for at din hjemmeside funger optimalt. Tekniske cookies kan ikke afvises og bliver automatiske slettet hver gang, brugeren forlader hjemmesiden. Tekniske cookies bliver også kaldt “nødvendige cookies” og fremstår ofte sådan i cookiebannere. Disse cookies kræver ikke samtykke fra brugeren.
Statistik-cookies
Statistik-cookies er cookies, der sporer klik, besøgende og mange andre ting på ens hjemmeside. Det er ofte webanalyseprogrammer som Google Analytics, der bruger statistik-cookies. Disse oplysninger kan ejeren af hjemmesiden bruge til at måle besøgende og deres adfærd med. Statistik-cookies cookies kræver samtykke fra den besøgende.
Markedsførings-cookies
Markedsførings-cookies er de tracking cookies som bl.a. Facebook Pixel eller Google Ads kan gøre brug af. De kan bruge data fra hjemmesiden til at markedsføre produkter eller services, som brugeren har vist interesse for. Når man får vist et produkt på Facebook, efter man netop har set produktet på en webshop, er grunden oftest markedsføring-cookies og remarketing. Disse cookies kræver samtykke fra den besøgende
Personaliserede cookies
Personaliserede cookies bruges til at tilpasse indholdet på hjemmesiden imens brugeren navigerer rundt på siden. Læser man eksempelvis mange artikler om et bestemt emne, vil de sørge for, at man får indhold, der passer til det emne vist som foreslåede artikler. Personaliserede cookies cookies kræver samtykke.
Hvordan får man styr på sine cookies?
Som hjemmesideejer er det vigtigt at have styr på sine cookies. Alt sporing skal opsættes, så det kun bliver tracket, hvis brugeren giver samtykke til det.
Du får altså styr på dine cookies ved at gennemgå din hjemmesides tracking-setup. Du skal undersøge, hvilke scripts der lægger cookies på de besøgendes computere. Derefter skal der opsættes et lovligt cookiebanner, der kun lægger de cookies, som brugeren giver tilladelse til. Hos Become bruger vi oftest Cookieinformation eller Cookiebot.
Cookiebanneret skal give samme incitament til at acceptere som til at fravælge sporing før, at den er helt lovlig. Derudover skal brugeren kunne give adgang til eksempelvis kun at have tekniske og statistik-cookies på sin computer eller mobil. Brugeren skal derudover altid kunne trække sit samtykke tilbage, og brugeren må ikke blive sporet før personen aktivt har givet samtykke til det.
Selve opsætningen af Cookieinformation eller Cookiebot laves ofte i Google Tag Manager.
Vær opmærksom på at opsætningen af et lovligt cookiesbanner kan medføre, at noget af din data forsvinder, da nogle brugere vil fravælge sporing. Brugere, der ikke giver samtykke, vil du nemlig ikke kunne tracke på.
Hvorfor snakker vi om at være GDPR-compliant?
GDPR står for General Data Protection Regulation, og er en datalovgivning indført af EU. For at overholde GDPR skal man som hjemmesideejer kunne bevise, at man har samtykke til at opbevare og behandle personoplsyninger. Overholder du lovgivningen er du GDPR-compliant.
GDPR-loven skiller sig ikke meget ud fra den “gamle” persondatalovgivning på cookieområdet. I bund og grund går det hele ud på, at brugerne ikke må trackes – med mindre de aktivt har givet samtykke til at blive sporet.
Derfor arbejder vi med cookies og dataindsamling
“What gets measured, gets managed”
Det har management guruen Peter Drucker sagt. Og vi forstår ham.
Arbejder du med markedsføring, så er sporing og data altafgørende. Først og fremmest bygger Google, Facebook og de andre platforme på algoritmer, der er bygget på data. Uden sporing var online markedsføring ikke, hvor den er i dag.
Dernæst er det vigtigt for dig som annoncør og hjemmesidejer at have så meget data som overhovedet muligt, så du kan træffe databaserede beslutninger fremfor blot at følge mavefornemelser.
Et samarbejde med Become
Skal du have hjælp til tracking og bedre styr på persondatareglerne? Det forstår vi godt. Det kan nemlig være svært at holde hovedet koldt gennem junglen af cookie-regler eller GDPR. Heldigvis har vi taget os tiden til at sætte os ind i området.
Faktisk vil vi gå så langt, at vi vil kalde os eksperter i cookieopsætning og GDPR-compliance.
Hos os bliver du tilknyttet en eller flere specialister, der arbejder målrettet efter at opnå dine ønsker og behov. Det hele foregår med løbende dialog, sparring og rapportering, så du trygt kan følge med i forløbet.