Kan man skabe mærkbare resultater på halvanden måned med online markedsføring?
Det korte svar er ja. Og endda med relativt få midler.
Vi ved godt, vi ofte prædiker, at markedsføring tager tid. Det tager tid at opbygge et godt fundament, få styr på en strategi og få den søsat korrekt. Og det kan tage tid, før man rent faktisk høster resultaterne af sin indsats.
Men det betyder ikke, at man ikke kan iværksætte kampagner og afprøve idéer sideløbende med de store, forkromede tiltag.
Hos Become arbejder vi hele tiden i spændet mellem markedsføring, der fungerer på den lange bane og markedsføring, der kan mærkes på bundlinjen her og nu.
Det har vi også gjort FÆNGSLET.
Sideløbende med onboarding og opsætning af de fundamentale markedsføringstiltag, kørte vi i dagene fra den 8. – 15. november 2019 et juleskrabespil på Facebook, hvor man kunne vinde entrebilletter til Jul på FÆNGSLET.
Det gjorde vi, fordi vi generelt oplever gode konverteringsrater med gamification – altså annoncer, der er udformet som spil (fx lykkehjul, quiz, skrabespil eller vendespil) med det primære formål at få flere tilmeldinger til et nyhedsbrev.
Fængslende resultater
En konverteringsrate på 71%
Vi havde forventet fine konverteringsrater på spillet. Og hermed mener vi lige omkring de 40%, som er forventeligt ved denne type spil.
I de 7 dage konkurrencen kørte, nåede FÆNGSLET en konverteringsrate på imponerende 71%.
Spillet – fakta & tal
Periode: 8.-15. november
Medie: Facebook
Klik til spillet: 3.414
Tilmeldinger til nyhedsbrevet: 2.670
Konverteringsrate: 71%
Samlet mediespend: 2.533 kr.
Pris pr. lead: 0,94 kr.
Hvorfor konverterer disse annoncer så godt?
Først og fremmest fordi, det er noget andet end de gængse ”tilmeld dig vores nyhedsbrev”-annoncer.
Spillene opfordrer til interaktion og deling. De tricker noget i brugerne – kan de finde 3 ens brikker? Kan de mon svare rigtigt på 5 spørgsmål om virksomheden? Eller kan de ramme helt rigtigt på lykkehjulet?
Og så er der selvfølgelig præmien som gulerod. Og her vinder FÆNGSLET på at have en simpel præmie – 8 billetter til et event, hvilket gør annoncen oplagt til deling blandt venner. For jo flere der deltager, desto større chancer har man for at få fingrene i en billet.
– Maria Levy, kommunikations- og marketingmedarbejder, FÆNGSLET
Om FÆNGSLET
FÆNGSLET i Horsens har mere end 150 års historie bag sig, og var frem til 2006 måske bedre kendt som Horsens Statsfængsel. Kort efter lukningen genopstod det gamle statsfængsel i 2012 som oplevelsesvirksomheden FÆNGSLET, der i dag danner rammerne om Europas største fængselsmuseum, nationale og internationale events samt koncerter.
FÆNGSLET var kunde hos Become i 2019-2020, hvor vi bl.a. har hjulpet oplevelsesvirksomheden med at få søsat annoncer på Facebook og Google Ads.
Vi hjælper dig gerne i gang
Har du lyst til at prøve gamification
Overvej til en start, hvordan du kan bruge spil i annonceringen. Tilmeldinger til nyhedsbrevet er den tilgang, vi oplever størst succes med. Så det er vigtigt, du har et nyhedsbrev, som du gør en aktiv indsats for jævnligt at sende ud og kommunikere med dine læsere igennem.
Derudover kan gamfication i annoncer bl.a. bruges til:
- Flere downloads af din app
- Belønning af loyale kunder
- Konvertering af købelystne kunder til købere vha. rabatkoder
- Osv.