Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Amazon Ads

Bliv synlig på verdens største markedsplads
Amazon Ads
Annoncering på Amazon

Amazon er verdens største online markedsplads. På Amazon kan man sælge og købe varer fra og til hele verden.

Amazon Ads minder langt hen ad vejen med Google Ads som annonceværktøj. Mens Google Ads viser annoncer på Google, så viser Amazon Ads blot sine annoncer på Amazon. Ved at bruge Amazon Ads kan du altså nå ud til brugere over hele verden. 

Skal vi hjælpe dig i gang med at annoncering på Amazon?

Virksomheder, der stoler på vores service

Kom godt i gang med annoncering på Amazon

Amazon er verdens største online markedsplads, men de har endnu ikke officielt startet op på det danske marked – også selvom der længe har gået rygter om, at de har en dansk side på vej. 

Men selvom de ikke officielt er startet op i Danmark, så kan du stadig gøre brug af Amazon som salgskanal og reklameplatform. Med Amazon Ads kan du eksempelvis betale for at blive vist i søgeresultaterne på Amazon. 

Muligheder for annoncering på Amazon 

Amazon har flere forskellige annonceformater, som kun virksomheder, der sælger på platformen, kan gøre brug af. Du finder dine mulige annonceformater i din Seller eller Vendor Central på Amazon.

Grundlæggende minder opsætningen og kampagnestrukturen meget om Google Shopping. De mest almindelige annoncer er sponsorerede produkter og brands, der kan vises direkte som reklamer i søgeresultaterne på Amazon. 

På samme måde kan du skabe opmærksomhed for dit brand med sponsorerede reklamer i søgeresultaterne. Du kan også lave banner-reklamer, lidt som vi kender det fra displayannoncering på Google. 

Annoncerne vises både for desktop- og mobilbrowsere, samt på Amazons mobilapp. Når kunder klikker på din annonce, føres de hen til det annoncerede produkt.

Amazon Ads vs. Google Ads

Danmark er ikke helt med på Amazon-bølgen 
Som søgemaskine er Google meget større end Amazon – især i Danmark, hvor Amazon ikke for alvor har fået fat i danskerne. Til gengæld er dem, der søger på Amazon i Danmark, ofte længere i købsprocessen og derfor også mere tilbøjelige til at købe. 

Prisen er vigtigere på Amazon 
Amazons overordnede mål er: Salg. De har derfor stort fokus på konverteringsrate – altså hvor mange der rent faktisk køber dit produkt, når du skal sikre dig de bedste placeringer organisk. Prisen på Amazon er meget vigtig. Hvis du sælger glimmersokker til 10 kr. mere end dine konkurrenter, så vil Amazon opdage, at det har negativ effekt på din konverteringsrate, og derfor straffe dig ved at rykke dig længere ned i søgeresultatet.

Samme auktionssystem, lidt forskellige målretningsmuligheder
Både Amazon Ads og Google Ads gør brug af pay-per-click (PPC), der er et auktionslignende system, hvor annoncører byder på søgeord. Målretningerne på Amazon Ads minder generelt om Googles målretningsmuligheder, hvor man eksempelvis kan målrette sine annoncer mod brugere, der minder om din hjemmesides besøgende. 

På Amazon kan du dog målrette mere konkret, end du kan på Google Ads. Eksempelvis kan du målrette dine annoncer mod specifikke produkter, brands eller kategorier, som du gerne vil vises i sammenhæng med.

Dit brand kan drukne på Amazon 
Hvis jeg som bruger er på jagt efter discolys på Amazon, kan jeg vælge mellem mange forskellige slags. Jeg kan herimellem vælge en favorit og bestille den – uden nødvendigvis at lægge mærke til, om jeg køber den fra discostore eller party123. Som bruger får jeg blot en følelse af, at jeg handler direkte ved Amazon. 

Sagt med andre ord: Det er ikke sikkert, at brugeren opfatter dit brand. Det er produktet, der er i fokus. Hvis du videresælger sko fra Nike, bliver det altså Nike – og ikke dit brand – der er i fokus. 

Pas på copy-cats

Amazon kan være en god mulighed for dig, der sælger dit eget unikke brand – og ikke videresælger andres produkter. Forhandler du dit eget brand, kan du nemlig bruge Amazon til at nå ud til nye målgrupper. Men pas på copy-cats!

Du skal nemlig være opmærksom på, at de benhårde copy-cats sidder klar med deres klør på internettet – og de er ikke bange for at tyvstjæle dit unikke brand og sætte en billigere produktion igang i Kina. På den måde kan dit Amazon-eventyr risikere at skabe nye konkurrenter, der står med et identisk produkt – og i værste fald føre til et dyk i din omsætning.

Hvad koster det at annoncere på Amazon?

På Amazon betaler man som annoncør for de kliks, man får på sin annonce. Prisen på dine kliks afhænger af dine konkurrenter og dit budget.

Amazon PPC, eller pay-per-click, er et auktionslignende system, hvor annoncører byder på søgeord. Når en Amazon-kunde udfører en søgning efter et produkt, vinder sælgerne med de højeste bud på relevante søgeord auktionen – og deres produktannoncer vises i deres valgte placering.


Skal vi hjælpe dig? 

Som du nok kan læse, er det ikke på Amazon, vi vil anbefale de fleste at lægge deres annoncekroner først. Amazon Ads bør mere ses som en tilføjelse, du kan gøre brug af, hvis du gerne vil ud over de danske grænser – eksempelvis til USA eller Tyskland. 

Er du i tvivl? Hos Become vil vi hellere end gerne hjælpe dig med annoncering på Amazon, Google eller andre relevante steder på internettet. 

Kontakt os gerne for en uforpligtende snak.


Indholdsfortegnelse

Del opslaget:

Skal vi tage en uforpligtende snak?

Tobias Olesen

Kundechef & Partner