Guide til registrering af dit varemærke i Google Ads
Dine konkurrenter tjener rigtigt mange penge på at lave annoncer med dit brandnavn på Google.
Overblik: Du har muligvis prøvet at Google dit firmanavn og oplevet, at dine konkurrenter bruger dit brandnavn i deres Google Ads tekstannoncer. Som professionelt Google Ads bureau er det noget vi ofte oplever hos vores kunder. I dette blogindlæg vil vi guide dig til hvordan du sikrer, at konkurrenten ikke bruger dit firmanavn og hvor du finder Googles klageformular.
Lovgivningen og Googles annoncepolitiker
Det kan være fristende at bruge konkurrenternes brandnavn i sine egne annoncetekster. Google undersøger nemlig ikke selv brugen af varemærker på hjemmesider, som vises i Google-søgeresultaterne.
Men er det i orden at bruge konkurrentens brandnavn i sine Google Ads annoncer?
Nej konstaterede Sø- og Handelsretten, som i en afgørelse den 20. januar 2017 slog fast, at Just-Eat havde opnået en forretningsmæssig fordel ved brug af Easy2Eats forretningskendetegn, som havde medført en forveksling mellem virksomhederne, der givetvis leverer samme serviceydelser. Det var i strid med markedsføringslovens §§ 1 og 18. Læs afgørelsen her.
Googles annoncepolitik tilgodeser ikke alle sager
Google overholder naturligvis lokal varemærkelovgivning og de kræver, at annoncørernes annoncer ikke krænker varemærker fra tredjepart. Google kan begrænse brugen af varemærker i annonceteksten, hvis varemærkeindehavere udfylder Googles klageformular.
Dog skal du, som varemærkeindehaver, være opmærksom på at Google har en række annoncepolitikker, som muligvis ikke tilgodeser din sag.
Hvis du eksempelvis ejer en virksomhed, som hedder ”Frisør Frederiksberg ApS” har du ikke de bedste chancer for at stoppe andre frisørsaloner med at bruge termen i deres annoncetekst.
Dette skyldes, at ”Frisør Frederiksberg” er en generisk benævnelse, dvs. at det i højere grad er tale om en betegnelse på en serviceydelse.
Guide til varemærkebeskyttelse på Google – sådan indsender du en klageformular
Hvis du ikke er ejer af varemærket, men kun er agenturholder eller distributør, skal du have ejeren af varemærket til at indsende varemærkeklagen.
Du kan godt, som agenturholder eller distributør indsende klageformularen, men Google vil alligevel tage kontakt til varemærkeindehaveren.
Fremgangsmåden er meget simpelt. Når du klikker ind på formularen til varemærkeklager, skal du oplyse følgende:
- hvilken relation du har til varemærkeindehaveren
- navn og kontaktinformationer
- klarlæggelse af varemærkningen (du skal have dokumentation for ejerskabet af varemærket). Eksempelvis et registreringsnummer fra:
- patent- og varemærkestyrelsen
- WIPO (World Intellectual Property Organization)
- tage stilling til omfanget af de involverede annoncører. Er det:
- kun for bestemte annoncører
- alle annoncører
Kundecase – minimering af konkurrentens Google Ads
En af vores kunder har brugt mere end 17 år på at opbygge kendskabsgraden på hendes brandagentur i Danmark.
Som en konsekvens af den stigende efterspørgsel på hendes produkter i Danmark, har flere danske webshops importeret produkterne udenom vores kunde, for at opnå en større fortjeneste på produkterne.
Vores kunde har i mange år brugt mange ressourcer på hendes forretning og agenturbrandet i Danmark, der i dag både sælger til detailbutikker, webshops og til private.
Varemærkeansøgningen blev godkendt
Virksomheden har i længere tid været hårdt plaget af parallelimport og været ude i flere priskrige med de uautoriseret forhandlere på internettet.
Vores kunde og hendes samarbejdspartner, den hollandske ejer af brandet, indsendte en varemærkeansøgning i efteråret 2017 til WIPO, som er en international organisation, der administrerer forskellige internationale aftaler vedrørende varemærker og patenter.
Da varemærkeansøgningen blev godkendt i foråret, hjalp vi vores kunde og brandejeren med at udfylde Googles klageformular og vedhæftet dokumentation for varemærkeregistreringen i WIPO.
Nu skal annoncører anmode varemærkeindehaveren
Googles klageformular havde til formål at ekskludere alle Google Ads annoncer i Danmark, som benytter brandnavnet i deres annoncetekst.
Nu skal alle Google Ads annoncører fremadrettet anmode varemærkeindehaveren, hvis de vil have brandnavnet i deres annoncer.
Det gælder også kundens autoriserede forhandlere. De skal anmode om godkendelse af deres nuværende Google Ads tekstannoncer. Deres Google Ads kunde-id skal dog kun godkendes en gang, men varemærkeindehaveren kan til enhver tid ekskludere annoncørens annoncer, hvis eksempelvis deres samarbejde ophører.
Nedenstående illustration viser det tydelige resultat af varemærkebeskyttelsen: En lille stigning i trafik (rød graf) og et kæmpe fald i klikpriser på brandsøgninger (blå graf). Samlet set får hun 650% mere trafik per annoncekrone!
Google Shopping annoncer: Begrænset muligheder for varemærkebeskyttede brandnavne
I første omgang, har vi hjulpet vores kunde med at stoppe brugen af brandnavnet på de uautoriserede forhandleres tekstannoncer. Google har dog nogle andre annoncepolitiker hvad angår Google Shopping annoncer.
Google Shopping annoncepolitikken lyder på, at sælgere skal henvise til varemærker for at kunne give brugere indblik i, hvad der tilbydes på siden.
Varemærkeindehavere har dog mulighed for at indsende en varemærkerelateret klage, hvis brugen af varemærket skaber forvirring omkring produkts oprindelse blandt kunderne.