Hvad er employer branding?
Digital branding går overordnet ud på, hvordan du opbygger og fremviser din virksomheds brand online på tværs af flere platforme og kanaler.
Formålet med digital branding er at skabe synlighed og udbrede kendskabet til din organisation. Det kan du gøre ved at sørge for, at dit brand er til stede digitalt; på en hjemmeside, på de sociale medier, i søgemaskinerne og så videre. Du kan også bruge digital branding til at skille dig ud fra dine konkurrenter ved at fremhæve dine særlige kvaliteter.
Det er vigtigt at huske på, at branding ikke er det samme som salgsfokuseret markedsføring. Fokus er mere langsigtet og handler om kendskab til dit brand og at opnå et positivt omdømme blandt forbrugerne. Derfor er de vigtigste elementer inden for digital branding: Synlighed, identitet og troværdighed.
3 gode grunde til, hvorfor du skal arbejde med employer branding
Er du i tvivl om, hvorfor employer branding skulle være relevant for dig og din virksomhed? Vi giver dig 3 gode grunde til, hvorfor du skal gøre brug af employer branding.
1. Tiltræk de bedste talenter
Vil du tiltrække de bedste talenter til din virksomhed? Selvfølgelig vil du det. Og ja, så kan du med fordel arbejde med employer branding. Hvis du formår at skabe et positivt omdømme blandt potentielle medarbejdere, så vil kandidaterne komme til dig.
Employer branding er især en god måde at nå unge jobsøgende, der ofte har fokus på værdier som diversitet og inklusion. Hvis I arbejder med social ansvarlighed, kan det også fremhæves, da mange unge gerne vil føle, at de gør en forskel gennem deres arbejde.
2. Engagerede medarbejdere
Det kommer nok ikke som nogen overraskelse, at hvis man som medarbejder har det godt på sin arbejdsplads, så er man også villig til at præstere mere. Employer branding handler nemlig ikke kun om at tiltrække nye talenter. Det handler også om at holde fast i de medarbejdere, man allerede har i virksomheden.
Opbyg din employer branding ved at skabe en god kultur på arbejdspladsen. Få dine medarbejdere til at identificere dem selv med virksomheden og føle, at de hører til. Det vil medføre en positiv effekt på dine medarbejderes performance, motivation og engagement – altså alt det der skal til, for at din virksomhed får succes.
Og så kan “rygtet” om en god arbejdsplads spredes til jobsøgende.
3. Gode kundeoplevelser
Din employer branding vedrører ikke kun dine nuværende og potentielle medarbejdere. Den sender også et signal til kunder om, at du investerer i dine medarbejdere, ligesom du investerer i dine kunder. En stærk employer branding kan altså have en positiv indflydelse på dine kunder, hvis de prioriterer virksomheder, der har et stærkt fællesskab og udstråler trivsel på arbejdspladsen.
Derudover vil glade og engagerede medarbejdere også resultere i, at de kan yde en bedre service for kunderne, hvilket efterlader kunderne med en positiv følelse. Bedre trivsel internt kan altså give gode kundeoplevelser eksternt.
Sådan arbejder du med employer branding
Din employer branding skal hænge sammen med din virksomheds overordnede identitet, formål og værdier, så det bliver troværdigt. Derfor er det en god ide at finde og synliggøre jeres styrker som virksomhed og arbejdsplads. Gør brug af din kernefortælling og inkorporer den i din employer branding.
Hvis du vil brande dig som en god arbejdsplads, skal det kunne afspejles i virkeligheden. Prioritér at lave ting i virksomheden, der skaber trivsel blandt medarbejderne. Det kan være alt fra sociale arrangementer til kurser for medarbejderudvikling eller relevante foredrag for medarbejderne. Det kan også være at arbejde målrettet med god ledelse og løbende feedback. Autenticitet er altså vigtigt i din employer branding, da det er vejen til at opnå god omtale. “Show it, don’t just tell it”.
Er det svært at sætte ord på fordelene ved at arbejde hos jer? Brug dine medarbejdere. Dine eksisterende medarbejdere kan svare bedre end nogen andre. Så spørg dem og lyt efter. Medarbejdere er også de bedste ambassadører, så hvis de er villige til at agere som ansigt udadtil, så grib muligheden. Det er altid en god idé at sætte ansigt på udsagnene.
3 konkrete ideer til dig, der gerne vil tiltrække potentielle medarbejdere
1. Giv ordet til dine nuværende medarbejdere – for hvem er bedre ambassadører? Den bedste måde at opbygge troværdighed med din employer branding er gennem dine medarbejdere. Lad dem få ordet både på sociale medier, i nyhedsbrevet og gennem fysiske events som fx karrieredage på uddannelsesinstitutioner.
2. Har I fredagsbar, lækker frokostordning, uddannelsesmuligheder, god fleksibilitet eller sjove traditioner i din organisation? Fortæl om dem! Del fortællingerne på jeres kanaler og lav en karriereside på din virksomheds hjemmeside, hvor du fortæller om goderne.
3. Hold events og sociale arrangementer, der ryster dine medarbejdere sammen. For at tiltrække nye medarbejdere er det vigtigt, at dine nuværende medarbejdere trives og har et stærkt fællesskab, som man får lyst til at være en del af. Del billeder og videoer fra arrangementerne på sociale medier.
Få hjælp til din digitale branding
Har du allerede udarbejdet en strategi for din employer branding og har blot brug for vores hjælp til at føre den ud i livet? Eller skal vi tage den helt fra bunden og hjælpe dig med at finde den rigtige retning for din virksomhed?
Hos Become står vi klar til at hjælpe. Fortæl os om din organisation, dine mål og behov – så sammensætter vi det helt rigtige team af specialister til dig. Kontakt os for en uforpligtende snak.