Digital markedsføring Google Ads SEO-specialister Sociale medier Tech & tracking

Kontakt os: +45 51 91 09 99

Become Blog

Sådan laver du et marketingårshjul for din B2B virksomhed

b2b digital marketings møde i dag
Marie (praktikant)
Marie Bergmann Franke
Kommunikations-trainee

Kender du følelsen af godt at kunne bruge en ekstra time i døgnet? At dagene løber fra dig? Gør dig selv den tjeneste, at lave et årshjul for marketingindsatsen i din B2B-virksomhed.

Med et årshjul for din B2B-virksomhed vil du vinde mere tid i hverdagen og spare ressourcer på længere sigt ved at have en overordnet plan for din markedsføring, du løbende kan tage udgangspunkt i. Det er en stor hjælp – uanset om du har bureau på eller interne marketingmedarbejdere.

Et årshjul kan ses som en ekstra hjælpende hånd til at skabe transparens på tværs af virksomheden. Årshjulet gør det nemlig mere overskueligt, hvilke aktiviteter der foregår både internt og eksternt i virksomheden. Med et større overblik bliver det nemmere at holde fokus på den overordnede strategi i den daglige drift, da du ved, at dine aktiviteter bliver et skridt på vejen til at nå det de strategiske mål for virksomheden.

Hvordan laver man et årshjul for B2B-markedsføring?

Vi har opdelt processen i 4 dele, der kan hjælpe dig godt på vej: 1) Godt begyndt er halvt fuldendt 2) Gør årshjulet overskuelig 3) Bring årshjulet til live 4) Evaluer løbende og genbrug næste år

1. Godt begyndt er halvt fuldendt

Sæt dig godt til rette, åben computeren, og gør dig klar til at danne det store overblik. Måske har du en kollega med, så I er to om at sparre?

Så skal I i gang med at tømme hovedet: Hvad sker der i jeres virksomhed i løbet af året? Sker der noget særligt næste år? Hvilke aktiviteter eller begivenheder taler ind i virksomhedens overordnede strategi?

Inddrag både positive og negative læringsprocesser fra det forgange år i overvejelserne om, hvordan årshjulet for det kommende år kan tage afsæt i virksomhedens forretnings- og kommunikationsstrategi. Dette vil skabe en naturlig sammenhæng mellem aktiviteter og det overordnede brand.

Et årshjul kan også indeholde mærkedage, begivenheder som et jubilæum, afrapportering, produktlanceringer, et webinar, bestyrelsesmøder eller noget helt sjette, som du allerede fra starten af året ved hvornår kommer.

Udnyt også årstider og højtider til din planlægning, så du sikrer, at tale ind i kundernes behov og efterspørgsel. Hvis din virksomhed sælger små maskiner og skovle, kunne I overveje at tale ind i snerydning i vintersæsonen? Sælger du IT-support eller rådgivning er dine kunder nok interesserede i at kende dine åbningstider over jul og sommer? Sælger du emballage, så bør du nok tale ind i at gøre kunderne klar til Black Friday-salget allerede i oktober måned?

2. Gør årshjulet overskueligt

Når du i store træk har en plan for, hvad et år hos jer indebærer, skal du finde ud af, hvordan årshjulet skal se ud. Det kan både visualiseres som et hjul eller laves som en liste eller et skema. Et visuelt hjul er en mere klassisk kreativ og præsentabel måde at vise aktiviteterne – men overvej, hvad der giver mest mening for jer, og hvad der arbejder bedst sammen med virksomhedens andre systemer.

Til opsætningen af årshjulet findes der mange forskellige skabeloner du kan bruge. Vi har fundet et lille udsnit på nogle programmer eller websites med skabeloner, som du kan se her:

Du kan også bruge Becomes simple skabelon:

Become årshjul: Online marketing København

3. Bring årshjulet til live

Når formatet er fastlagt og du har proppet begivenhederne fra første punkt ind i opsætningen, er det tid til at grave et skridt dybere. Det er selvfølgelig helt op til den enkelte virksomhed, hvad der er relevant at have med i årshjulet, men jo mere konkret, desto større hjælp er det senere.

Det næste skridt er nemlig at bringe dine idéer til live vil at planlægge, hvilke contentstykker du vil eksekvere på dine platforme.

Hvis der som emne i årshjulet står i april måned “Fokus på grøn omstilling”. Hvordan skal det stå føres ud i livet? Kan I holde et webinar eller et event, hvor I taler om emnet? Skal der produceres blogindlæg, nyhedsbreve, Facebook-annoncer eller noget andet?

Dette er altså her, I hugger virksomhedens overordnede planer ned til konkrete aktiviteter. Hvis du ønsker et øget fokus på bæredygtighed, bør dette også afspejles i dit content. Hvis dine contentstykker taler ind i den overordnede strategi, skaber det en rød tråd og et stærkere brand.

4. Evaluer løbende og genbrug næste år

Det kan være en stor fordel med en løbende evaluering af dit årshjul. Hvilke emner performede godt? Hvad fik I flest nye leads på?

I slutningen af året vil du have gjort dig erfaring med, hvad der fungerede godt, og hvad der fungerede knapt så godt. Det bliver en hjælp, når du skal i gang med det næste årshjul.

Mangler du hjælp til din markedsføring?

Har du yderligere brug for hjælp til at lave et årshjul for din virksomhed? Hos Become tilbyder vi workshops inden for kommunikation og markedsføring. Alle vores workshops er opbygget til dig og dine behov. Fælles for dem alle er, at vi udfordrer dig, deler vores indsigt og perspektiver og ikke mindst stimulerer din viden og holdninger.

Hos Become sidder 30 dygtige specialister inden for tech og tracking, strategi, sociale medier, kommunikation, Google Ads og SEO – og de er altid klar til at hjælpe dig. 

Du kan booke et gratis og uforpligtende møde med en af vores sælgere – så tøv ikke med at kontakte os her.

Indholdsfortegnelse

Del opslaget: