Er du marketingschef, der er på udkig efter løsninger, som kan booste din virksomheds salg og relationer uden at sprænge budgettet?
Flere gode værktøjer og strategier behøver ikke nødvendigvis at kræve dyre investeringer. Der findes mange gode marketingtiltag, som netop din virksomhed kan tage, for at opnå effektive resultater uden at hive kolde kontanter op af lommen.
Og lad os for en god ordens skyld nævne elefanten i rummet: Alle former for marketingtiltag koster tid. Det ved vi godt.
Så her er ni ideer, som kun koster den tid, du bruger på det.
1. Tag chancen og test de nye medier
Du kender til de store mediekanoner som Facebook, Instagram og Youtube, men har du testet de nye medier af? Du har alt at vinde og intet og at miste. Opbyg relationer og vær synlig for din målgruppe på de voksende medier. Giv ansvaret til den yngste i firmaet. De kan formentlig hjælpe med det frembrusende medie, TikTok eller Instagram-funktionen, Reels. Håndholdte videooptagelser kan meget mere end du måske tror.
Husk også at opdatere din personlige LinkedIn for at pleje dit netværk.
2. Udforsk værdifuld data med Google Analytics 4
Kend din kunde. Med Google Analytics 4 kan du åbne pandoras æske og få svaret på hvem der besøger din hjemmeside og dine kunders adfærdsmønstre. Du kan se værktøjet som et hemmeligt våben i den digitale markedsføringsverden, du har til rådighed helt gratis. Det er en nem og effektiv måde at få en forståelse for din målgruppe og forbedre din ROI.
Sørg for at have Google Analytics 4 på din hjemmeside. Hvis du vil blive klogere på værktøjet, kan du tilmelde dig Becomes videokursus om Google Analytics 4 her.
3. Lav din virksomheds digitale visitkort på Google
Med værktøjet Google Business Profile kan du lave og tilpasse din virksomheds digitale “visitkort” på Google. Værktøjet giver dig mulighed for at styre hvordan din virksomhed vises i Google Maps – og i den kolonne, der kommer frem til højre i søgeresultaterne.
Du kan indskrive åbningstider, tilføje billeder, skrive kontaktoplysninger og andre praktiske informationer, der bør være lettilgængelige for dine kunder og potentielle kunder.
4. Kig dine konkurrenter over skulderen
Vend dine konkurrenters ‘weak points’ til din fordel. Trustpilot er din kilde til konkurrenternes svagheder. Forbrugernes anmeldelser på platformen indeholder ofte værdifuld indsigt i, hvor dine konkurrenter måske halter, så drag det til din fordel og udnyt de informationer som ligger gratis og tilgængeligt for dig.
Du kan med fordel også tjekke dine konkurrenters annoncer og få inspiration. Metas annoncebiblotek er et gratis værktøj, som giver dig mulighed for at se andre virksomheders aktive Facebook og Instagram annoncer.
5. Skab relationer gennem mails
Begynd at samle mails ind og kom i gang med nyhedsbreve-systemer. Udnyt, at du har mulighed for at lande direkte i din målgruppes indbakke. Høj ROI, målrettet markedsføring og langsigtede relationer – what’s not to like?
Selvom selve mailsystemet kan kræve et abonnement, så er det ofte gratis at sende mails ud. Du kan få mailsystemer for 20 dollars om måneden og investeringen betaler sig – direkte kommunikation og skræddersyet indhold skaber en personlig forbindelse til din målgruppe, der kan føre til øget salg.
6. Del din viden
Gennem webinar, workshops og blogindlæg kan du demonstrere din viden og ekspertise inden for din virksomheds specifikke område. Webinars og workshops giver dig desuden mulighed for interaktion med kunder og potentielle kunder, så du på den måde kan opbygge større troværdighed og synlighed.
Blogindlæg kan være en fordel i forhold til SEO. Du skaber trafik gennem blogindlæg, så skriv de gode fortællinger, del nogle fifs om relevante emner eller noget helt trejde.
Dine kunder skal vide, at de altid kan gå til dig og blive klogere.
7. Lad din hjemmeside sælge for dig
Hold din hjemmeside relevant i købsprocessen. Det skal være nemt for dine kunder at få svar på spørgsmål inden de køber et produkt eller en service – så hvorfor ikke komme dem i forkøbet og lave en Q&A på din hjemmeside? Det er ofte mange af de samme spørgsmål som går igen, så fremhæv det dine sælgere fortæller til jeres kunder, det kunne fx være “hvad koster det?” og “hvordan køber man jeres produkt/service?”.
8. Boost din virksomhed med backlinks
Tjek dine backlinks. Backlinks er de links på andres hjemmesider, som sender brugerne videre til din hjemmeside. Du kan finde adskillige værktøjer, som ligger gratis tilgængeligt på Google, til at få styr på dine backlinks og dine konkurrenters backlinks. Her er tre eksempler: ahrefs, SEO SpyGlass og Small SEO Tools. Backlinks er nøglen til at bygge troværdighed og autoritet online – og Google belønner, når andre omtaler dig.
9. Find de døde links på din hjemmeside
Find 404-fejl på din hjemmeside – også kendt som døde links. Hvis du har nogle døde landingsider på din hjemmeside, går du glip af omsætning og det er dårligt for din SEO. Du kender det jo godt selv – det er møgirriterende, når links ikke virker.
Så opdater din hjemmeside for at sikre en god brugeroplevelse og tilbagevendende kunder. Du kan læse mere om hvordan du kan gøre din hjemmeside bedre her.
Mangler du hjælp til din markedsføring?
Marketing kan være en svær disciplin at mestre, men hos Become sidder vores 30 dygtige medarbejdere, som er specialister inden for tech og tracking, strategi, sociale medier, kommunikation, Google Ads og SEO – og de er altid klar til at hjælpe dig.
Du kan booke et gratis og uforpligtende møde med en af vores sælgere – så tøv ikke med at kontakte os her.