Siden april i år har Facebook testet denne funktion, og de har nu gjort det muligt for annoncører og brands at sende sponsorerede beskeder til deres kunder via Facebook Messenger. Læs mere om et Facebook bureau her.
Hvordan fungerer det?
Hvis et bestemt brand har en samtale i gang med en bruger over Facebook Messenger, er det muligt at annoncere ved at sende en sponsoreret besked til modtageren, som vil dukke op i meddelelsestråden.
Facebook har således udvidet mulighederne for at annoncere.
Hvilke muligheder og begrænsninger er der?
Ifølge Facebook kan annoncer kun blive vist til folk, som i forvejen har en aktiv samtale i gang med det pågældende brand.
Derudover kan sponsorerede meddelelser kun indeholde ét link og ét foto, og disse meddelelser kan ikke blive automatisk tilpasset til at køre samtidig på Facebook eller Instagram, som det er med almindelige Facebook- eller Instagram-annoncer.
Ligeledes muliggør Facebook den funktion, at annoncører kan køre en Facebook-annonce, som linker til annoncørens Messengerkonto for at få folk til at starte samtaler med dette brand.
Kommer det til at koste noget?
Det vil komme til at koste penge for annoncøren, så snart den sponsorerede besked dukker op i en brugers Messenger-indbakke – også selvom brugeren aldrig åbner beskeden og ser annoncen.
Hvem kan bruge det?
Funktionen vil være tilgængelig for alle brands, som bruger Messengers udviklingsværktøj til at styre deres Messenger-samtaler.
Er der andre nye tiltag?
Udover selve annoncefunktionen er det også muligt for annoncørerne at se, hvor brugerne kommer fra, når de klikker på et link for at starte en samtale med det pågældende brand via Messenger. Derudover kan brands inkorporere Facebook Messenger på deres websites, hvilket vil sige, at et brand kan opmuntre brugerne til at modtage beskeder fra dem, når brugerne er midt i købs- eller registreringsprocessen.
Du kan læse mere om den nye funktion her.