”Det kræver for lang tid.”
”Det er alt for dyrt.”
De to sætninger hører vi rigtig ofte fra potentielle kunder og forretningsforbindelser, der endnu ikke er helt solgt på online marketing. Og ja, det koster tid og penge at udarbejde en god strategi og følge den til dørs. Men du kan faktisk komme rigtig godt i gang for ganske små penge og med ganske få anstrengelser. Allerede i dag.
Her er 9 konkrete marketingtiltag, som du selv kan implementere i din online markedsføring i dag – og som tilmed ikke koster dig noget.
1. Mailchimp: Udsendelse af nyhedsbreve
Mailchimp er et effektivt værktøj til udsendelse af nyhedsbreve. Her kan du hurtigt opsætte forskellige udgaver af nyhedsbreve, hvori du nemt kan implementere billeder og tekst. Desuden er mange af deres skabeloner udarbejdet i mobilvenligt design, hvilket betyder, at de er skalerbare og derfor tilpasses alle skærmstørrelser.
Udover at kunne udsende nyhedsbreve har du med Mailchimp også mulighed for at måle effekten af dem. Her kan du få tal og statistikker for eksempelvis åbnede e-mails, kliks og geografisk inddeling på kort. Dette giver dig mulighed for at forbedre dine nyhedsbreve.
Med Mailchimp kan du have op til 2000 modtagere og sende e-mails til op mod 12.000 personer om måneden uden at betale noget. Du kan læse mere om Mailchimp og de mange funktioner og fordele.
2. Sleeknote: Pop-up-bokse på dit website
Med Sleeknote kan du gøre de besøgende på dit website opmærksomme på fx tilmelding af nyhedsbreve, kontaktformularer eller en særlig kampagne på din webshop.
Sleeknote fungerer som pop-up-bokse, som dine besøgende ser, når de klikker sig ind på dit website. Du kan selv bestemme, hvornår disse bokse skal vises – eksempelvis efter 10 sekunder eller først når dine besøgende er ved at forlade dit website. Og du bestemmer selvfølgelig selv, hvordan de skal se ud.
Især til tilmelding af nyhedsbrev er Sleeknote et effektivt værktøj, som kan give dig flere subscribers. Du kan prøve en gratis 7-dages demo.
3. Hotjar: Opnå større brugerindsigt
Med Hotjar kan du få gavn af flere forskellige værktøjer til at opnå brugerindsigt i forhold til din hjemmeside. Det kan være en kompliceret proces at opnå fuld indsigt i, hvordan dine besøgende bruger dit website. Hotjar har dog gjort denne proces helt enkel at tilgå og har samtidig samlet flere værktøjer i ét.
Her er et udpluk af de værktøjer, du har adgang til via Hotjar:
- Med heatmaps kan du se, hvad dine besøgende interagerer med på dit website.
- Ved hjælp af optagelser af brugeradfærd fra reelle besøgende kan du identificere problemstillinger i forhold til anvendeligheden af dit website.
- Du kan også finde ud af, på hvilken side eller på hvilket trin dine besøgende forlader dit website.
Du kan læse mere om de mange effektive funktioner i Hotjar, som du kan prøve gratis i 15 dage, hvorefter du selv bestemmer, om du vil fortsætte, og i så fald hvilket abonnement der passer til dig.
4. Ahrefs: Find nye links
Via Ahrefs kan du finde nye links helt gratis. Linkbuilding og linkanalyser er noget af det, der gør Ahrefs til et effektivt redskab, og der er mange gavnlige funktioner. Som eksempler kan nævnes sporing af backlinks og keywords samt brand mention. Du har ligeledes mulighed for at måle, hvilken dag du enten fik eller mistede et helt specifikt link.
Der er en gratis prøveperiode på to uger, hvorefter du kan tage stilling til, hvilket abonnement du ønsker. Du kan således afprøve, hvor effektiv Ahrefs er, inden du for alvor går i gang. Læs mere om Ahrefs.
5. Google Keyword Planner: Find nye søgeord
Google Keyword Planner er et godt redskab at anvende i forbindelse med både SEO og AdWords, fordi det kan bruges til at give dig en idé om bestemte søgeords popularitet.
Ved hjælp af Google Keyword Planner kan du få informationer om, hvor mange månedlige søgninger, der ca. er på en bestemt søgeterm, hvor stor konkurrence der er fra andre websites om søgningerne samt anbefalede bud til annoncering.
Det er nyttig viden, da det giver dig et praj om, hvilke søgeord du skal bruge dine ressourcer på i din søgemaskineoptimering og AdWords-annoncer. Du kan læse mere om Keyword Planner.
6. Opret en Facebook-side
Hvis du ikke allerede har en Facebook-side er det bare om at komme i gang. Mange tror, det koster penge at oprette en Facebook-side til sin virksomhed, men det er helt gratis. Når du har oprettet din side, kan du selvfølgelig vælge at bruge penge på annoncering, men det er ikke et krav.
Det er supernemt at oprette en side, og bagefter har du utallige muligheder for at komme i kontakt med din målgruppe eller udvide kendskabet til dit brand. Når du er logget ind på Facebook, kan du oprette en virksomhedsside på Facebook.
Bliv klogere på Facebook Ads
7. Canva: Lav simpel og lækker grafik
Mangler du et gratis alternativ til Photoshop, som tilmed er nemmere at anvende? Med Canva kan du skabe flotte, grafiske billeder til eksempelvis sociale medier – og det er både nemt at tilgå og komme i gang med.
Canva tilbyder et væld af skabeloner, grafiske elementer, teksttyper og baggrunde, så du har alle muligheder for hurtigt og nemt at lave et grafisk element til eksempelvis et blogindlæg.
Det er helt gratis både at lave billeder og efterfølgende downloade de billeder, du har lavet. Kom i gang med at bruge Canva.
8. Zendesk Chat (Zopim): Livechat med dine kunder
Det optimale (for dine kunder) er at kunne få hjælp i samme sekund, som et spørgsmål eller problem opstår. Det har Zopim og Zendesk Chat gjort noget ved. Ved hjælp af Zendesk Chat har du mulighed for at livechatte med dine kunder. På den måde kan dine kunder få hjælp af dig, lige når de har brug for det. Når du kan svare på dine kunders spørgsmål, når de opstår, giver det dig mulighed for at yde den bedst mulige kundeservice.
Dine kunder vil gerne have et hurtigt svar, så de kan gennemføre deres ordre, og du vil gerne have glade kunder, der handler hos dig i stedet for at forlade dit website igen.
Zendesk Chat tilbyder en prøveperiode på 14 dage. Lite-abonnementet er ligeledes gratis, men du får selvfølgelig flere funktioner ved at vælge et af de andre abonnementer. Du kan blive klogere på både Zendesk Chat og deres abonnementer.
9. Google Analytics: Bliv klogere på online aktivitet
Google Analytics er et helt basalt – og uundværligt – værktøj, når det handler om at undersøge og optimere dit websites online aktivitet, herunder hvad dine brugere foretager sig. At det tilmed er gratis at anvende, giver endnu større anledning til at komme i gang.
Ved hjælp af Google Analytics kan du blive klogere på den trafik, der finder sted på din hjemmeside. Du kan eksempelvis undersøge, hvor dine besøgende kommer fra, hvilke søgeord din side blev fundet med, og om dine brugere rent faktisk foretager sig det, du gerne vil have dem til på dit website. Ud fra disse analyser har du således mulighed for at optimere dit website og indhold, og du kan derfor potentielt forbedre dit salg.
Lige her kan du blive klogere på Google Analytics.
At afholde gratis webinarer kan også være en mulighed for at vise din ekspertise på et bestemt område og give dine kunder gratis viden. Her kan du se de gratis webinarer, vi har afholdt indtil videre.